Egyetlen egyszerű praktikával örökre száműzheted a túlevést

Szabó Erzsébet
Írta: ,

A túlevés sajnos nagyon gyakran vet véget a sikeresnek induló diétáknak, hiszen amikor hosszabb távon kell nélkülözni a vágyott falatokat, akkor egy idő után mindenki hajlamosabb engedni a csábításnak. A túlevés azonban nem csak akkor jelenhet meg az életedben, ha fogyókúrázol, gyakorlatilag bármikor szembesülhetsz a problémával. Elég egy stresszes nap, egy rohanásban összeállított étrend, vagy éppen a közelgő menstruáció: máris azt veheted észre, hogy jóval többet ettél a kelleténél. Szerencsére elég, ha csak egyetlen egy praktikát alkalmazol, és örökre száműzheted ezt a problémát!

Ahhoz, hogy a túlevést elkerüld, szükséged van egy kis tudatosságra, amit ha sikerül némi akaraterővel párosítanod, akkor a súlytartás, vagy éppen a fogyás nem lesz kihívás többé. Sok élsportoló, versenydiétát követő ember tesz tanúbizonyságot az erőn felüli kitartásról, de szerencsére nincs szükséged ilyen akaraterőre ahhoz, hogy megtartsd a súlyodat sőt, ebben az esetben tényleg elegendő az alábbi praktikát alkalmaznod. Kicsit nehezebb a helyzet akkor, ha fogyni is szeretnél, de ekkor sem kell éhezned – ha az éhségérzet miatt nem tudsz lemondani az evésről, akkor garantáltan nincs jól összeállítva az étrended. Viszont ebben az esetben nem is igazán beszélhetünk túlevésről…

Sose a szemedre hallgass!

Még jóval az életmódváltásom előtt én is kipróbáltam mindenféle praktikát annak érdekében, hogy könnyebben, éhségérzet nélkül tartsam a súlyomat. Talán mondanom sem kell, egyik sem volt igazán hatásos, hiszen a segítségükkel nem változtattam meg alapjaiban a helytelen szokásaimat. Ugyanakkor volt egy tanács, ami a mai napig segít gátat szabni annak, hogy túl sokat nassoljak, vagy akár egyetlenegy kilót is felszedjek.

Mindösszesen arra kell koncentrálnom az étkezés előtt, hogy csupán a szemem kívánja az adott ételt, vagy valóban éhes vagyok.

Leírva persze ez iszonyúan egyszerűnek hangzik, és alkalmazva sem túl bonyolult, legalábbis akkor már nem, amikor rutinszerűvé válik. Addig viszont igényel némi tudatosságot, hiszen ki kell zökkentened magadat: talán te is automatikusan nyúlsz a repetáért, a desszertért, vagy észre sem veszed, de egy komplett adagnyi étkezést elfogyasztasz a kóstolgatás során. Ezeket a hibákat fel kell ismerned, és félretenned a korábban rögzült rutinokat. Ez a nehéz része az átállásnak, egyébként magát a praktikát alkalmazni már nagyon könnyű.

KateNovikova/depositphotos.com

Érzed azt a kellemetlen érzést a gyomrodban? Korog a hasad? Úgy érzed, feszültté tesz, hogy nem ettél eleget? Ezek egyértelmű jelei annak, hogy nem csak a szemed kívánja az ételt, hanem tényleg éhes is vagy.

Ha azonban csak összefut a nyál szádban egy fogás láttán, gusztusosnak látod, az önmagában még nem jelenti azt, hogy éhes is vagy, és főleg nem azt, hogy enned kell. 

Hogyan dönts biztosan?

Ha nem tudod eldönteni, hogy tényleg éhes vagy-e, akkor egy egyszerű ötlettel könnyedén eldöntheted egyik oldalra a mérleg nyelvét. Tegyük fel, hogy ettél egy adag borsólevest, és kellemesen elteltnek érzed magadat, de vár rád még egy fogás. Rutinszerűen megennéd, de érzed, hogy az éhségedet már így is csillapítottad. De vajon tényleg jól laktál?

Ha úgy érzed, meg tudnál enni még egy adag levest, akkor bátran nekiláthatsz a második fogásnak, tényleg éhes maradtál.

Azonban, ha a levesből már nem tudnál repetázni, mert nem kívánod, akkor valójában jól laktál, csak a szemed kívánja a következő étkezést. Nyugodtan elhalaszthatod egy kicsit későbbre!

Így könnyítsd az átállást

Az előző ötlet nagyban segíti a praktika alkalmazását, de ha még így is problémát okoz az átállás, akkor érdemes egy skála alapján gondolnod az éhségérzetedre. Az egyes a „borzasztóan éhes vagy”, bármit megennél, ami az asztalodra kerül, az ötös pedig a „teljesen tele vagy”, amikor már mozdulni sem tudsz, annyira jól laktál. Az lenne a cél, hogy állandóan a hármas skála környékén mozogj, az ötös és az egyes szintet sose érd el.

Fókuszban

Az 5 kedvenc húsvéti süteményem, amit legszívesebben mind elkészítenék idén

Egyszerű húsvéti ötletek, amikkel instant ünnepi hangulatot teremthetsz a családban

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba