Mindig felébredsz az éjszaka közepén? Ez lehet az oka!

Írta: ,

Egy rossz éjszaka után mindenki nyűgösebb, nehezebben koncentrál, rosszabbul teljesít. Ha huzamosabb időn keresztül nem tudod átaludni az éjszakát, annak már az egészségedre is komoly hatása lehet, ezért a kellemetlenséget nem szabad félvállról venni, és meg kell szüntetni az okát – a leggyakrabban ezekre a zavaró tényezőkre gyanakodhatsz.

Túl meleg a szoba Kép forrása: unsplash

1/5 Túl meleg a szoba

Nyáron persze – hacsak nincs légkondicionáló – ez ellen nem sokat lehet tenni, de még a fűtési időszakban is sokan elkövetik azt a hibát, hogy túl melegen tartják a hálószobájukat.

Az ideális pihenéshez az a jobb, ha kicsit hűvösebb a környezetted: az amerikai National Sleep Foundation szakértői szerint az ideális hőmérséklet 18-19 Celsius-fok körül van, bár mindenkinek mások az egyéni igényei, így természetesen néhány fokkal eltérhet az, hogy te hogyan érzed jól magad.

Tapasztald ki, hogy mi a legkényelmesebb a számodra, de ha rosszul alszol, próbálj a hűvösebb oldalon maradni.

2/5 Alvási apnoéd van (és talán nem is tudsz róla)

Az alvási apnoé egy alvás idején jelentkező légzészavar: lényegében azt jelenti, hogy amíg alszol, a légzésed időnként ki-kimarad, majd újraindul.

Az akadályt az összetapadó garat okozza, ami aztán egy horkantás során válik szét, és a légzés újraindul, miközben a beteg mindezt talán észre sem veszi.

Egy-egy horkantást persze bárki hallathat alvás közben, de ha a hálótársad az éjszaka során gyakran hallja tőled ezt a hangot, te pedig időről időre kimerülten, összetörve ébredsz, érdemes kivizsgáltatni magadat, mert a kezeletlen apnoénak akár súlyos következményei is lehetnek.

3/5 Stressz

Amennyire elcsépelt, éppen annyira gyakori jelenség is: a feszültség bizony tönkreteszi a pihenést.

Akár a munka, akár a pénzügyek, akár bármi más miatt érzel szorongást, a pihentető, nyugodt alvás szinte teljesen esélytelen.

A lefekvés előtti meditáció éppen úgy segíthet, mint egy kis testmozgás: felmérések szerint akár már egy 10 perces séta a vacsora után is képes jelentős különbséget eredményezni.

4/5 Nehéz ételeket ettél vagy alkoholt ittál lefekvés előtt

Közvetlenül lefekvés előtt belakmározni nem túl jó ötlet, mert a nehéz gyomor és az emésztés mellett a test nem képes megfelelően pihenni.

Azt viszont már kevesebben tudják, hogy ugyanúgy nem tesz jót az sem, ha lefekvéskor alkohol van a szervezetedben.

Lehet, hogy egy pohár bor vagy egy üveg sör úgy érzed, segíti az elalvást, de nem a hosszan tartó, pihentető alvást: egy kutatás szerint alkohol hatására a szervezet hosszabb időt tölt a mély alvás fázisában, de rövidebben a REM fázisban, aminek normál esetben a teljes pihenés 20-25%-át kellene kitennie, és aminek elengedhetetlen a szerepe a koncentráció, a memória és a motoros képességek megfelelő működtetésében.

5/5 Nyugtalan lábak szindróma (RLS)

A Restless Legs Syndrome egy 17.század óta ismert betegség.

A lábakban kellemetlen, nyugtalan, zsibbasztó vagy kényelmetlen érzés jelentkezik, ami mozgás hatására enyhül, ezért a beteg akár önkéntelenül, észre sem véve többször is megmozgatja a lábát, ami viszont éjjelente megzavarhatja a nyugodt alvást.

Több RLS-ben szenvedő beteg is beszámolt arról, hogy a betegség tünetei estére rosszabbodnak, így érdemes konzultálni az orvosoddal az esetleges kezelési lehetőségekről, illetve azoknak a vitaminoknak a pótlásáról, amelyek hiánya ront az állapotodon.