10 ok, amiért duzzadt a nyelved - Nem kell megijedni!

Marcali Nóra
Írta: ,

Nem kell rögtön megijedni, ha valami olyasmi történik a testeddel, amihez nem vagy hozzászokva, hiszen könnyen lehet, hogy csak egy apróságról van szó, sőt, ha jobban belegondolsz, talán te is tudod az okokat. Előfordulhat azonban, hogy egy apróság mást is jelent és ilyenkor nem árt résen lenni.

Íme, néhány lehetséges magyarázat arra, ha megduzzad a nyelved.

1. Sérülés

Az első magyarázat általában a legegyszerűbb, egy apró sérülés is okozhat nyelvduzzadást. Lehet az egy egyszerű félreharapástól, egy sérült fogtól, vagy fogászati beavatkozástól, de egy túl fűszeres, túl savas vagy túl forró ételtől is. Ha egy-két nap alatt nem javul, mindenképp kérdezd meg a fogorvosod, hogy mi a teendő, de addig is segíthet, ha jégkockát szopogatsz vagy szájvízzel öblögetsz ebben az időszakban.

2. Szájhigiénia termékek

Amivel a legjobbat akarjuk, néha nem a legjobb nekünk, így van ez a különféle fogkrémekkel, szájvizekkel, rágógumikkal is, amelyeknek egyes összetevői okozhatnak nyelvduzzadást. Ha újra és újra előjön ez az állapot, figyeld meg, hogy melyik termék használata után történik és próbálj meg váltani.

3. Allergia

Az allergiás reakciót az váltja ki, hogy az immunrendszerünk túlreagál valamit. Egy új élelmiszerre, összetevőre fellépő reakció is okozhat kellemetlen tüneteket, de sajnos az is megeshet, hogy korábban nem voltál érzékeny valamire, de egyszer csak előjött az allergiád.

Gyümölcs, dió, kagyló, tej, de akár egy rovarcsípés is okozhat olyan allergiás reakciót, amely kisebb ödémához vezet.

Ezt nem szabad félvállról venni, hiszen akár súlyos következményei is lehetnek, akár a légzést is akadályozhatja, így azonnal fordulj orvoshoz, ha erre gyanakszol.

4. Gyógyszer-mellékhatás

Egyes gyógyszerek is okozhatnak hasonló mellékhatást, így ha épp bevettél valamit és ezt tapasztalod, azonnal nézd meg a tájékoztatón a mellékhatásokat, hagyd abba a gyógyszer szedését és mindenképp fordulj orvoshoz. 

5. Vitaminhiány

Vitaminhiány is állhat a nyelvduzzadás hátterében, azonban, hogy pontosan mely vitaminokból kellene többet fogyasztanod, azt érdemes orvos segítségével kiderítened, hiszen van olyan vitamin is, amelyből nem szabad túl sokat sem fogyasztani.