Szundítani vagy nem szundítani? Érvek és ellenérvek a délutáni alvással kapcsolatban

Marity Mira
Írta: ,

Sok ember számára ismerős az érzés, amikor ebéd után leragad a szemhéja, vagy uzsonna előtt legszívesebben lehajtaná a kezére a fejét, csak hogy egy pár percet szundítson, esetleg hazafelé a buszon röpke pillanatokra le is megy alfába. Ilyenkor áldás a délutáni pihenő, amit sokan támogatnak, sokan viszont elleneznek, mondván, negatívan befolyásolja a minőségi éjszakai alvást. Ám nincs ok az aggodalomra, az optimális napközbeni szendergésnek is megvan a jól bevált módszere, amit most elárulunk!

Rövid fázisú szunyókálás az ideális

Az emberekre általában a monofázisos alvás jellemző, vagyis két részre tagolhatóak a napjaik: ébrenlétre és alvásra. Egy egészséges felnőtt embernek ez a természetes alvásmintája, de a gyerekeknek és az idősebbeknek például sok szempontból nagyon fontos a nappali pihenő. A modernkori túlhajszolt és rohanó életforma megnehezíti a pihentető éjjeli alvást, és ezt nem feltétlenül kompenzálja a délutáni szunyókálás. Ám a 20-30 perces nappali pihenés segít a nap további részére éberebbé válni, javítja a hangulatot és a teljesítményt is.

A délutáni alvás lehet egy megszokott napi rítus, ami – ha nem lépi túl a fél órát – nem befolyásolja vagy zavarja az éjszakai alvást. Létezik sürgősségi szunyókálás, amikor valakire hirtelen tör rá a fáradtság és kimerültség, olyan mértékben, hogy nem tudja folytatni a nappali teendőit. Ilyenkor elkerülhetetlen a rövid fázisú pihenő, mert a koncentrációkészség leromlása lehetetlenné teszi a további érdemi munkát.

Szundítani vagy nem szundítani? – Érvek és ellenérvek a délutáni pihenővel kapcsolatban

Teremts megfelelő körülményeket

A környezet nagyban befolyásolja az elalvási képességet. Alvásszakértők az ideális szobahőmérsékletet 19-20 fokban állapították meg, valamint azt javaslják, hogy a délutáni alváshoz érdemes ingerszegény körülményeket biztosítani, tehát fény-, zaj- és illatmentes közegben elszundítani.

A kutatók azt is kimutatták, hogy a délutáni szunyókálás eredményesebb, mint a korai felkelés utáni délelőtti visszaalvás, az ugyanis károsan befolyásolja az éjszakai kiegyensúlyozott ritmusú mélyalvást.

A délutáni, rövid intervallumú pihenésnek több előnye van: képes az éber állapot kiegyensúlyozására, a produktivitás növelésére, a hibafaktor és a balesetek csökkentésére. Az agy szellemi aktivitását is képes órákkal kitolni a nap végén. Akik alvási nehézségekkel küzdenek, például narkolepsziával vagy alvási apnoéval, azoknak kimondottan ajánlott a délutáni durmolás.

Ellenérvek a délutáni pihenővel kapcsolatban

Fókuszban

A legfinomabb snackek, amiket rohanós napokon a táskámba szoktam dobni

Az 5 legfinomabb tejes kávé recept, amiért minden nő odavan

Megéri hibrid autóval járni (?)

Egészség és életmód

A legfinomabb snackek, amiket rohanós napokon a táskámba szoktam dobni