Ezek a tünetei a D-vitamin hiányának - Októberben már kezdd el figyelni magad!

Írta: ,

Beköszöntött a hidegebb évszak, hűvösödik az idő, fakulnak a színek és eltűnik a fény. Ezzel együtt fogyatkozik a napsugárzás, aminek van egy kockázatos élettani hatása is: nagyon kevés D-vitaminhoz jut a szervezet természetes úton. Ez pedig nem csak a kedélyállapotot befolyásolja negatívan, hanem komoly hiányállapotot alakíthat ki a szervezetben.

Miért létfontosságú a D-vitamin?

Ez a vitamin a bőrön keresztül termelődik, a természetes napsütés hatására. Zsírban oldódik, a testben mintegy szteroidhormonként funkcionál. Márciustól szeptemberig elegendő a napfény ahhoz, hogy segítségével a koleszterinben megtörténjen a D-vitamin szintézise. A közhiedelemmel ellentétben nem csak kisbabáknak, állapotos nőknek és idősebbeknek van nyomatékosan szükségük a pótlására.

Táplálkozástudományi kísérletek kimutatták, hogy a D-vitamin csökkenti a megfázás, az influenza és az egyéb légzőszervi megbetegedések kockázatát is. Kutatások igazolják azt is, hogy a szervezetnek szüksége van a „napfény vitaminjára” ahhoz, hogy az étrendben található kalcium és foszfát megfelelő módon felszívódjon és beépüljön – ezeknek az ásványi anyagoknak pedig kardinális szerepük van az egészséges csontok, fogak és izmok kialakulásában, megőrzésében. A D-vitamin hiánya éppen ezért a csontok és az immunrendszer gyengeségét okozza, levertséget és fáradtságot idéz elő.

További biztató eredményű kutatások zajlanak azzal kapcsolatosan, hogy a D-vitaminnak szerepe lehet a szív- és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség, a szklerózis multiplex, valamint a daganatos kórképek kialakulásának megakadályozásában.

A vitamin kulcsfontosságú szerepét felismervén a szakorvosok nemzetközileg elismert egységben állapították meg a szükséges mennyiséget. 

Eszerint a referenciaérték napi 1500 – 2000 NE, de pár évente születik új irányelv a mennyiségre vonatkozóan, a világ lakosságának egészségügyi állapotát mérlegelve.

A napi ajánlott mikrogramm nagyban függ a biológiai aktivitástól, mert merőben más dózist igényel egy csecsemő, egy szoptató anyuka, egy serdülőkorú, vagy egy műtét után álló egyén szervezete. Általános tendencia az, hogy a világon növekszik a D-vitamin-hiányos populáció, de az alacsony szint még nem egyenlő a hiányállapottal. A szint összefüggésben van az elhízással is, mert minél inkább túlsúlyos valaki, annál kevesebb a D-vitamin a szervezetében.

Ezek lehetnek a krónikus napfényhiány tünetei

Az ősszel és télen menetrend szerint fellépő fáradtságnál érdemes figyelni a specifikus tüneteket. Melyek ezek?

  • Szűnni nem akaró kimerültség és sápadt bőr,
  • izomtónus gyengülés,
  • gyakori légúti fertőzések,
  • magas vérnyomás, 
  • konstans hangulatingadozás.

Ha fennáll a lehetősége annak, hogy a tüneteid hiányállapotra utalnak, a háziorvosod tanácsát kell kérned. A doktor vérvételből és laborvizsgálati eredményekből fogja a pontos adagot megállapítani. Nem javasolt önkényesen beállítani a mértéket, mert – ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal – itt fennállhat a túladagolás veszélye.