Cukorkódex – Mi helyett mit válassz?

Írta: ,

Könnyű elveszni a különböző cukorfajták és édesítők útvesztőjében, hiszen már annyiféle véleményt hallani, hogy melyik egészséges és melyik tiltólistás, hogy csak ide-oda kapkodjuk a fejünket azt kérdezve: most akkor melyiket? Jelen cikkben összegyűjtöttük a három szidott cukorfajta (fehér cukor, barna cukor, mesterséges édesítőszerek) tulajdonságait, és alternatívákat is ajánlunk helyettük, hogy végre magad dönthesd el, melyiket is választod.

Fehér cukor

Fehér méregnek is szokták nevezni a hagyományos, finomított cukrot. Hogy miért?

Egyrészt lényegében üres kalóriáról van szó, amire nincs szüksége a szervezetnek, másrészt a vércukorszint ingadozását okozza (hirtelen emelkedés után gyors zuhanást produkál), harmadrészt pedig, ha túl sokat fogyasztunk belőle, akkor az előbb-utóbb fogszuvasodáshoz, elhízáshoz és cukorbetegséghez vezethet.

A finomított fehér cukor nyersanyaga egyébként lehet cukornád vagy cukorrépa is, 99,7%-ban pedig szacharózt tartalmaz.

Barna cukor

Sokan azt gondolják, hogy a barna cukor jóval egészségesebb, mint a fehér. Sajnos ez nem így van.

A barna cukornak is éppen olyan negatív élettani hatásai vannak, mint fehér társának, csak épp a színe más.

Sajnos az is előfordulhat, hogy csak színezett, kicsit durvábbra őrölt fehér cukorról van szó, ami barnás árnyalatát csupán a hozzáadott melasz nevű anyagnak köszönheti.