Elég az ásítós napokból – Csodaszerek fáradtság és kimerültség ellen

Jankovics Anna
Írta: ,

Ez a két fogalom nem teljesen ugyan az, mégis szinonimaként használjuk. A különbség, hogy a fáradtságot lehet otthon is hatékonyan kezelni, ám a kimerültség kezeléséhez orvos is szükséges. Inkább arra kell törekedni, hogy nem jusson az ember ebbe az állapotba – ám néha, ha az élet úgy hozza, kikerülhetetlen egyik vagy a másik.

Az első és legfontosabb az, hogy sok-sok folyadékot, azaz vizet kell inni. Nem árt vitaminokat, ásványi anyagokat szedni valamilyen gyorsan felszívódó formában. 
 
A másik fontos dolog, hogy meg kell tanulni önzőnek lenni – tehát, tudni kell nemet mondani, ha nem akarjuk, hogy még rosszabb legyen a helyzet.
 
Fáradság esetén jót tesz a méregtelenítés, de minimum az, hogy nem iszunk alkoholt, nem cigarettázunk, nem kávézunk. Hagynunk kell időt a szervezetünknek arra, hogy „összeszedje” magát. 
 
És egy jó tanács: amikor munkából hazamegyünk, öltözzünk át kényelmes otthoni ruhába, és adjunk magunknak negyedóra személődős teaszünetet. Így agyunknak van ideje felfogni, hogy nem kell „csúcson” járni.
Krónikus fáradság szindróma Kép forrása: nenetus/depositphotos.com

Ez a betegség – a kimerültség – évszázadok óta létezik, ám napjainkban sokkal gyakoribb. Az immunrendszer, a test gyengülése, a lelki tényezők hatására jön létre.

Hosszú távon súlyos következményekkel járhat

Nagyban gyengül a teljesítmény, depresszióval járhat, és a testi tünetek a mozgásszervi zavartól a látászavarig terjednek. A fáradtságtól abban különbözik, hogy az egész testet érintő tünetek jelentkeznek. 
 
Ilyen a hőemelkedés, fejfájás, torokfájás, izomfájdalom és még sok más tünet. A megoldás ebben az esetben mindig az, hogy orvoshoz fordulunk.