Tudtad? Így befolyásolja a bioritmusodat, ha éjszakai műszakban dolgozol

Írta: ,

Sokak számára meglehetősen unalmas és monoton mindig ugyanabban az időben dolgozni, és szívesen vállalnák be az éjszakázást is, egy-egy szabad délelőttért vagy délutánért cserébe. Ám az éjszakázásnak hosszútávon rengeteg hátulütője van, cikkünkben ezt a témát járjuk körbe.

Kik dolgoznak váltott vagy éjszakai műszakban?

Bár az éjszakázásról elsőre talán neked is a vendéglátás jut eszedbe, a szállodaiparban dolgozók mellett leginkább a 0-24 órás szolgáltatást nyújtó munkahelyeken jellemző az éjszakázás.

Az egészségügyi, rendvédelmi, biztonsági vagy közlekedési szervek nem állhatnak meg egy percre sem, de nem ritka, hogy különböző gyárak, üzemek alkalmazottai is váltott műszakban dolgoznak.

Világszerte rengeteg embert érint a probléma, Magyarországon 200-250 ezer ember dolgozik éjszakai műszakban, körülményeiket törvény szabályozza, az este 10 és reggel 6 között végzett munkáért pótlék, valamint kötelező pihenőnap jár, egyes betegségek megléte kizárja az éjszakázást, és kismamaként sem szabad a szervezetet éjszakai munkával terhelni.

Mi is az a bioritmus?

Már gyermekkorban kialakul az ember természetes bioritmusa, vagyis az a folyamat, hogy szervezetünk, hormonjaink működése függ a napszaktól: ideális esetben az éjszaka az alvásé, a nappal pedig a tevékeny időszak.

Az éjszaka az alvás mellett testünk regenerálódásának ideje is, ennek ritmusát pedig az alvási ciklusért felelős hormon, az úgynevezett melatonin szabályozza, mely a köztiagy mellett lévő tobozmirigyben termelődik. A melatonin a fénnyel függ össze, a hormon akkor termelődik, amikor a fény erőssége csökken.

Könnyen belátható tehát, miért megy sokaknak nehezen az éjszakai műszak után nappal az alvás, hiszen egyszerűen nem termelődik a pihentető alvásért felelős hormon. Persze, a szoba teljes elsötétítésével segíthetünk a dolgon, illetve vannak olyan szerek, amelyek elősegíthetik a nyugodt alvást, ám ezek ajánlása orvosi kompetencia.

Milyen betegségekkel hozható összefüggésbe?

Világszerte számos alváskutató intézet vizsgálta már, hogy milyen hatással van az emberi szervezetre, ha felcserélődnek a nappalok és az éjszakák.

Az eredmények sajnos nem túl kecsegtetők: az éjszakai műszakban dolgozóknak nem csupán az általános kedélyállapotuk negatívabb, de 40%-kal nagyobb az esélyük a 2-es számú cukorbetegségre, gyorsabban romlik a memóriájuk, a különböző daganatos megbetegedések rizikója is nagyobb.

Az éjszakai munkavégzés hajlamosító tényező a szív- és érrendszeri megbetegedésekre, a depresszióra, emésztési problémák kialakulására.

Praktikák

A fentebb említett negatívumok ellenére is rengetegen kényszerülnek arra, hogy éjszaka dolgozzanak, jó hír számukra, hogy bizonyos praktikákkal, új szokások kialakításával alkalmazkodni lehet a helyzethez.

A nappali alváshoz érdemes nyugodt, az éjszakára minél inkább hasonlító körülményeket teremteni, minden zavaró tényezőt kizárni.

Kiemelten fontos az egészséges étrend, a sok gyümölcs-, zöldségfogyasztás, az elegendő folyadékbevitel, ugyanakkor bármilyen csábítóak is, a különböző energiaitalokat érdemes kerülni, hiszen bár rövidtávon hatásosak lehetnek, hosszútávon nincsenek jó hatással a szervezetre, ha élénkítés a cél, inkább a jótékony hatásairól ismert zöldteát ajánljuk.