Az 5 leggyakoribb alvászavar

Írta: ,

Olyan betegségekről és állapotokról lesz szó, melyek befolyásolják, hogy mennyit, illetve hogyan alszol. Az alvászavarok hátterében – fajtától függően – helytelen életmódbeli beidegződések vagy akár kezelést igénylő kórképek is állhatnak. Csokorba szedtük a leggyakoribbakat!

Inszomnia

Mindenkinek akadnak gondjai olykor az elalvással, vagy az átalvással – ám ha éjszakáról éjszakára megismétlődik a tortúra, az már betegség, aminek a neve inszomnia, vagyis álmatlanság.

Az érintettek órákon keresztül forgolódnak, mire sikerül elaludniuk. Sőt, szélsőséges esetben akár ideiglenes elalvási képtelenség is kialakul.

Sokan hajlamosak elfelejteni, hogy az inszomnia fogalomkörébe a gyakori felébredés is beletartozik, amely a természetes alvásciklus megszakadásának révén ugyancsak napközbeni fáradtsághoz vezet, hiszen éppen a gyors szemmozgásos mélyalvási fázis (azaz a REM-szakasz) marad ki az állandó felriadásnak köszönhetően.


Korgó gyomorral? Táplálkozási tippek a pihentető alvásért


Az álomba merülést, és a pihentető alvást különböző gyógynövények, úgymint a macskagyökér, a komló és a citromfű is segíthetik.

Alvási apnoé

Az alvás közbeni légzéskimaradást nevezzük így, amely miatt néhány másodpercen belül oxigénhiányos állapot alakul ki a szervezetben, így a páciens levegőért kapkodva riad fel.

Ez ugyancsak a már említett természetes alvásciklus folytonos félbeszakadásához, így napközbeni fáradtsághoz és koncentrációs problémákhoz vezet.

Leggyakoribb kísérő tünete a horkolás – ez a felső légutak, pontosabban a gége légáramlásának akadályoztatása miatt jön létre. Koránt sem vicces tehát, ha a párod néha figyelmeztet, hogy néha horkolni szoktál.

Ugyanígy az ő reszelős lármázását sem könyvelheted el egyszerű „férfidolognak”, hiszen azt jelzi, hogy kezelésre szorulna.