Asztmával a nagyvárosban: így enyhíthetsz a tüneteken

Írta: ,

Az asztma kialakulását a genetika mellett a környezeti tényezők és a stressz is előidézheti, éppen ezért egy asztmás szervezet számára a nyüzsgő városi élet nagyon megterhelő lehet. Íme 6 tipp, amivel mérsékelheted a tüneteket!

Portalaníts! Kép forrása: tumblr.com, gauyo

1/5 Portalaníts!

Az asztma egyik legnagyobb ellensége a por és az abban élősködő poratkák (pontosabban azok ürüléke, fúj), amik irritálhatják a nyálkahártyát és a légzőszerveket. Nem csak allergiás reakciót válthat ki, de az asztmatikus rohamokat is súlyosbíthatja.

A városban eleve nagyon nagy a por, és minden egyes szellőztetéssel, ajtónyitással, de még a cipőddel is rengeteg koszt hordasz be az otthonodba, ezért érdemes hetente többször porszívózni és hetente egyszer portalanítani a lakást.

A szőnyegeket és a különféle kárpitokat is érdemes időről időre átporszívózni vagy kitisztíttatni, így minimalizálhatod az atkák ürülékét. A dunnákat és a párnákat is érdemes néha lecserélni – a dunnákat ritkábban, de a párnákat 2-3 évente, mivel a poratkák számára valóságos mennyország egy emberi hámsejtekkel teli párna.

2/5 Ha teheted, költözz távol a főúttól

Minél inkább a centrumban laksz, annál nagyobb az esélye annak, hogy az asztmád súlyosbodni fog. Ennek az az oka, hogy a kipufogógázban található mérgező gázok irritálják a légutakat és ezáltal az immunrendszeredet is.

Ha mindenképpen a városban szeretnél vagy kell laknod, akkor is próbálj meg olyan helyet találni, ami távol esik a forgalmas utaktól, és inkább egy csendesebb mellékutcában keress magadnak lakást. Így nem csak kevesebb kipufogógázt lélegzel majd be, de az alvás is pihentetőbb lesz egy nyugodt kis utcában, mint egy forgalmas főút mellett. Azzal tennéd magadnak a legjobbat, ha inkább a külváros felé vennéd az irányt, ahonnan még kényelmesen beérsz a munkába, viszont sokkal több a zöld terület és kevesebb az autó is.

Amennyiben mégis a várost választod, akkor azzal is sokat javíthatsz a lakás levegőjén, ha telepakolod az otthonod növényekkel, amik kis mértékben ugyan, de javítják a levegő minőségét.

Mindig moss kezet Kép forrása: loomcurated.com

3/5 Mindig moss kezet

A városi lét nagyon kedvez a különféle baktériumos és vírusos megbetegedések terjedésének. Elég, ha csak elmész a közértbe vagy a munkahelyedre, és máris több millió baktériummal találkozhatsz, ezért ha teheted, mindig mosd meg a kezed.

A rendszeres kézmosás főleg azért nagyon fontos, mert az asztma tüneteit nagymértékben súlyosbíthatja egy esetleges vírusos légúti megbetegedés.

A legjobb, ha mindig magadnál tartasz egy kézfertőtlenítő gélt, hogy akkor is meg tudj szabadulni a baciktól, ha nincs lehetőséged kezet mosni.

Csökkentsd a stresszt Kép forrása: sonima.com

4/5 Csökkentsd a stresszt

A városi élet gyakran jár együtt a stresszes életmóddal, ami szintén nem tesz jót az asztmásoknak – de igazából senkinek sem... Bizonyos stresszhelyzetek előidézhetnek asztmatikus rohamokat is, így ha a munkád túl stresszes, vagy éppen csak egy nehezebb időszak elé nézel, akkor próbálj meg néha kikapcsolni.

Iktass be hetente pár alkalmat, amikor meditálsz vagy jógázol egy picit, vagy csak vegyél egy pihentető levendulás fürdőt, esetleg hallgasd meg a kedvenc zenéidet és kapcsold ki a külvilágot.

Természetes módon is csökkentheted a stresszt különféle gyógyteák fogyasztásával, úgy mint citromfű, levendula, menta és orbáncfű.

Szabadulj ki a városból! Kép forrása: puregreenmag.com

5/5 Szabadulj ki a városból!

Amikor csak teheted, szabadulj ki picit a városból, és tisztítsd ki a tüdődet!

Nem csak a friss levegő lesz rád jó hatással, de egy-egy hétvégi kiruccanás a hétköznapokon felgyülemlett stresszt is oldja.

Nem kell minden hétvégén wellnessezni vagy rokonlátogatóba menned, hogy zöldet láss, szervezhetsz egynapos kirándulást is, vagy csak látogass el egy közeli kisvárosba, ahol már sokkal kevesebb az autó.