Az alkohol és a nikotin jobban bezavar az alvásnak, mint a koffein

Nagy Niki
Írta: , Frissítve:
Az alkohol és a nikotin jobban bezavar az alvásnak, mint a koffein

Kép forrása: unsplash

Nem kérdés, hogy szükségünk van a minőségi alvásra - legtöbben erre egyáltalán nem figyelünk, és olyan dolgokkal zavarunk be a pihenésnek, mint a koffein, vagy az alkohol és a nikotin. Utóbbi kettő ugyanis friss kutatások szerint kifejezetten rosszat tesz az alvásminőségnek, rosszabbat, mintha későn innánk koffeintartalmú italokat. 

Ha megkérdeznénk, hogy milyen tanácsaid lennének valakinek, aki rosszul alszik, biztosan benne lenne az, hogy ne fogyasszon késő délután koffeintartalmú italt, az viszont nem valószínű, hogy ne igyon alkoholt és ne kerüljön nikotin a szervezetébe a lefekvés előtti néhány órában.

Pedig egy friss kutatás pontosan erre az eredményre jutott: a késői koffeinfogyasztás kevésbé, az alkohol és a nikotin viszont erősen befolyásolta az alvásminőséget és az alvás mennyiségét is.

A Sleep tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint már az is számít, ha lefekvés előtt négy órával fogyaszt valaki alkoholt, de az igazi bűnös a nikotin lett - ez zavarta be a legjobban a kutatásban résztvevő 785 afro-amerikai alvási ritmusát. A Florida Atlantic Egyetem kutatása rámutatott, hogy egy-két cigaretta elszívása összességében 40 percet is lefaraghatott az alvásidőből az alanyok számára.

A kutatók 5164 napon keresztül vizsgálták az alanyokat az általuk vezetett alvási napló és viselt alvásfigyelők segítségével.

A nikotin igazán azoknál jelentett negatívumot, akik amúgy is álmatlanságban szenvedtek, ilyenkor drámai volt a hatás mind az alvás mennyiségére, mind a minőségére.

Érdekes, hogy a kutatók nem találtak összefüggést az alvás romlása és a koffeinfogyasztás között, még akkor sem, ha az a lefekvés előtti négy órában történt.

Fontos megjegyezni, hogy a kutatás csakis afro-amerikai résztvevők bevonásával zajlott, ami azért fontos, mert ezt az etnikai csoportot általában a legtöbb kutatás nagyon alulreprezentálja, és azért is, mert a köreikben sokkal gyakoribb a rossz alvással összefüggő egészségügyi probléma, mint a kaukázusi emberek között.

A szakértők azt is megjegyezték, hogy bár úgy tűnhet, a nikotin a fő mumus, az alkohol sem sokkal jobb: korábbi kutatások kimutatták, hogy a gyakori alkoholfogyasztás visszafordíthatatlanul károsítja azokat a géneket, amelyek a pihentető, megfelelő alvásért és az alvás-ébrenlét fázisokért felelősek. Így érdemes nemcsak a cigarettát, de az alkoholt is kerülni lefekvés előtt.

Fókuszban

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!