Alacsony a vérnyomásod? Így (t)ehetsz ellene

Írta: ,

Sokkal szerencsésebbnek mondható az, aki alacsony vérnyomással küzd, mint aki magassal – utóbbi lényegesen nagyobb egészségügyi kockázattal járó probléma. Az alacsony vérnyomás valójában nem számít betegségnek, mégis számos kellemetlenséggel jár. Ha tudatosan odafigyelsz, megfelelő életmóddal és étrenddel javíthatsz a helyzeten. Tudd meg, mely ételek hatnak kedvezően keringési rendellenességedre!

Ismerd fel és kapcsolj sportfokozatra!

Nem tudod, hogy alacsony-e a vérnyomásod? Mérd meg magad egy egyszerű vérnyomásmérő segítségével, de a háziorvosod is pillanatok alatt elvégzi a műveletet. Hogy kategorizálhasd a vérnyomásod, tudnod kell, hogy a normálisnak tekintett érték 30 éves korig 120/80 Hgmm, a 30-as éveiben járóké 125/85 Hgmm. Az életkor előrehaladtával a normál érték lassacskán kitolódik. Persze arra is érdemes odafigyelni, hogy a vérnyomás nem egy stagnáló állapot, ezért ha indokolatlanul levert, fáradékony vagy, hányingered van, szédülsz – különösen, fekvésből, ülésből hirtelen felkelsz –, gyakran fáj a fejed és nehezedre esik a koncentráció, gyengül a teljesítőképességed, akkor lehetőség szerint mérd meg a vérnyomásod, mert ezek mind a hipotóniára (azaz alacsony vérnyomásra) utaló tünetek! Ha súlyosan alacsony a vérnyomásod, mindenképpen keress fel orvost, mert a hirtelen testhelyzetváltó mozdulatok hatására az agy vérellátása csökken, és akár ájuláshoz is vezethet.

A megfelelő vérnyomás eléréséért rendszeres mozgással és a rendszeres folyadékbevitellel is tehetsz (a minimumot napi két liternél húzd meg). Emellett pedig fontos, hogy a megfelelő táplálkozásra is odafigyelj, és olyan értékes dolgokat válogass össze a természet gyógyszertárából, mint a következők: 

1. Só

Ha eddig kerülted a túlzott sófogyasztást, most ne ijedj meg tőle: mértékkel ugyan, de valamelyest emelj az adagodon. A sóban található nátrium és klór ugyanis segítséget nyújt a vérnyomás normalizálásában és szabályozza a folyadékegyensúlyt is. Válaszd a finomítatlan változatát, ez sokkal egészségesebb, mint a kezelt változat!

2. Koffein

A sokat kárhoztatott vegyületet kedvelők számára jó hír, hogy élénkítő hatása révén a koffein emeli a vérnyomást. Kifejezetten ajánlott a zöld tea fogyasztása, de hatásos elszürcsölni egy-egy csésze fekete teát vagy kávét is. Szilárd formában a csokoládé, a kakaó is áldásos hatású. A zöldfűszerek között is találni olyanokat, amik élénkítenek, serkentik a keringést, ilyenek a rozmaring, a menta, és a karakteres kakukkfű.

3. Ínyenc ízek

Az ánizs és a gyömbér vérnyomásemelő hatásáról ismert csakúgy, mint a kevésbé hétköznapi ginzeng vagy édesgyökér, amelyek a mellékvese támogatásán keresztül kedvezően hatnak, ha alacsony a vérnyomás. Ráadásul ezekkel a ritkábban használt ízekkel a főztödet is feldobhatod!

4. Gránátalma

A gránátalma leve nemcsak isteni nedű, hanem nagy segítséget nyújt olyankor, amikor rosszul vagy hirtelen vérnyomásesés miatt. Ha gyakran előfordul veled ilyen ingadozás, érdemes a hűtőben tartani egy palack gránátalmalevet vagy -szörpöt. Nem tartozik az olcsó tippek közé, de vész esetén gyorsan hat, emellett rákmegelőző hatású, és gyomorbántalmak esetén is jó barát.

5. Zöldség minden mennyiségben

Aki alacsony vérnyomással él, helyezze előtérbe a növényi ételeket, és fogyasszon sok friss gyümölcsöt, zöldséget, ellenben kerülje a magas szénhidráttartalmú ételeket. Célszerű zöld turmix vagy frissen facsart lé formájában bejuttatni a szervezetbe a zöldséget, gyümölcsöt, így nagyobb dózist kaphatsz belőlük. Előnyben részesíthető a sárgarépa és a zeller friss leve, a szakértők szerint mindennapos fogyasztása javasolt.

6. Pásztortáska és fehér fagyöngy

A természet patikájából választhatjuk a pásztortáskát, de főként az egyik legrégebben ismert növény, a kelták szent növénye, a fehér fagyöngy optimalizálja a keringési rendellenességeket, legyen szó magas vagy alacsony vérnyomásról. Az erek áteresztőképességének javítása által az alacsony vérnyomással járó tipikus tünetek kezelésére kiválóan alkalmas, úgy mint szédülés, koncentrációs készség csökkenése.