A vashiány tünetei, és akik veszélyben vannak

Írta: ,

A vas fontos nyomelem, amelyet a szervezet nem tud előállítani, vagyis különböző formában kívülről kell bevinni. Elsősorban a vér hemoglobin-tartalmának képződéséért, ezen keresztül pedig a szervezet oxigénellátásáért felelős, de fontos alkotóeleme különböző sejteknek és enzimeknek is. A vashiány világszerte a leggyakoribb hiányjelenség: mintegy 2 milliárd embert érint. Főként a nőket veszélyezteti. Ha el akarod kerülni ezt a veszélyt, talán segít cikkünk elolvasása is.

A vashiány tünetei

A testünk egy ideig képes kompenzálni a vashiányt, de már ebben a fázisban is felléphetnek olyan árulkodó tünetek, mint a töredező haj és körmök, száraz bőr, kirepedező szájszél, szájszárazság.

Ha az oxigént szállító vörösvértestek száma egyre csökken, kevesebb oxigénhez jutnak a sejtek is.

Ha tehát a szervezet huzamosabb ideig túl kevés vasat kap, vérszegénység (anémia) alakul ki, amelynek tipikus tünetei az állandó fáradtság, csökkenő teljesítőképesség, koncentrációs zavarok, sápadtság, szédülés, fejfájás.

A szervezet ebben az állapotában fogékonyabb a különböző betegségekre is.

Hogyan juthatsz elegendő vashoz?

Hetente 3-4-szer egyél egy adag sovány húst.

A teljes kiőrlésű termékek és a hüvelyesek (lencse, fehérbab stb.) bőven tartalmaznak vasat és egyéb értékes ásványi anyagokat.

Az étkezések alkalmával fogyassz minél több C-vitamin tartalmú zöldséget, pl. paprikát, karfiolt, savanyú káposztát, burgonyát, illetve igyál meg ilyenkor egy pohár narancslevet.

Lehetőleg ne igyál közvetlenül az étkezéshez kávét, teát vagy tejet. Ezek fogyasztása előtt iktass be legalább fél órányi szünetet