A szakorvos tippjei a szemed egészségének megőrzéséért

Írta: ,

A monitor és a mobiltelefon kijelzőjének állandó bámulása könnyen szemroblémákhoz vezethet. A rövidlátók aránya minden eddiginél magasabb – mondja Dr. David Allamby, a londoni Focus Clinics lézeres szemsebészeti specialistája. Az ő tanácsait tolmácsoljuk most neked, hogy megúszd a bajt.

A 20-20-20 szabály

A szemszárazság és –fáradtság megőrzéséhez rendszeres szünetekre van szükséged.

A tripla 20-as szabály annyit tesz, hogy 20 percenként 20 lábnyi (azaz nagyjából 6 méteres) távolságra kell fókuszálnod 20 másodpercig. Persze, ennek betartása eleinte nehézkes lehet, ha korábban sohasem próbálkoztál vele.

A szakorvos szerint már az is sokat jelent, ha kezdetben napi néhány alkalommal észbe kapsz, hogy így „megtornáztasd” a szemed.

A tornát talán nem is kellene idézőjelbe tenni, hiszen szó szerint a szem apró és hiperérzékeny izmainak átmozgatásáról van szó.

„A betegeim hajlamosak megfeledkezni erről a szabályról, ezért öntapadós jegyzetlapon ragasztják a képernyőre maguk elé” – teszi hozzá Dr. Allamby.

Ne e-mailezz irodán belül!

Biztosan tudod, hogy a szemszárazság hátterében a pislogás elmaradása áll.

„Normál esetben három másodpercenként pislogunk, a számítógép előtt azonban 12 másodpercesre nyúlik ez az időintervallum.

Ez már önmagában is szemszárazságot eredményez, főleg, ha hozzátesszük az irodai szellőztető berendezés levegőjének alacsony páratartalmát.

Azok a pácienseim jönnek a legsúlyosabb tünetekkel, akik 8 órán keresztül adatot rögzítenek” – magyarázza a szemorvos, aki emiatt javasolja, hogy ha személyes beszélgetésre nem is nyílik lehetőség, legalább telefont használj e-mail helyett a közvetlen kollégákkal való kommunikációhoz.