A jóga és a gerinc kapcsolata – Hogyan segít a háttájéki problémákon a jógázás?

Írta: ,

Sokszor kérdezik tőlem, hogy gerincsérvvel, -kopással, ízületi fájdalmakkal bele lehet-e vágni a jógaórákba. A válaszom egyértelmű igen, nem mindegy azonban, milyen típusú órán veszünk részt, milyen képzettségű oktató vezeti azt, és mi magunk tudjuk-e, milyen gyakorlatot szabad végeznünk, illetve melyik ellenjavallott!

A gerincünket érő negatív hatások Kép forrása: Pelsőczy Petra

Ma már szinte közhely, hogy a stressz és a helytelen életvitel milyen negatív hatással van az életminőségünkre, és a testi panaszokon túl lelki nehézségeket is előidéz.

A mai ember a nap legnagyobb részében ül, ráadásul általában görnyedve nézi a monitort. Ez azt jelenti, hogy a törzs egy olyan szöget vesz fel, ami fokozott terhelést ró az alsó háttájékra és gerincre

Amíg az indiai emberek és a jógik a földön ülnek – genetikusan is sokkal lazább csípő ízületekkel – olyan tartásokban, melyek a évszázadok tapasztalatai alapján lettek kialakítva, hogy segítsék a gerinc és a gerinc menti izomzat ideális működését, addig a mai nyugati civilizáció egyfajta stresszes testtartásra és izomműködésre készteti az embert.

Megelőzésre a legjobb Kép forrása: Pelsőczy Petra

A jóga segítségével több oldalról is közelíthetünk a helyes tartás és az egészséges gerinc tárgyköréhez.

Egyrész lehet ez megelőző jellegű: amikor nem áll fenn semmilyen háttájéki probléma vagy tünet.

Ha elkezdesz jógázni, és heti két-három alkalommal rendszeresen gyakorlod, később sem kell tartanod ilyen panaszoktól.

Megtanulod a helyes tartást és tudatosan figyelsz arra, hogy ne okozz a gerincednek bántalmakat. Egy idő után azt is észreveszed majd, hogy egyre tudatosabban éled a mindennapjaidat a fizikai tested szempontjából is. Ez azt jelenti, hogy ha ülő munkát végzel, fél óránként 3-4 percet nyújtasz, csavaró gyakorlatokat végzel, nem terheled a hátad asszimetrikusan, és persze rendszeresen jógázol, akár otthon, akár egy vezetett jógaórán!