A hátfájás 5 leggyakoribb oka – és fájdalomcsillapító nélküli megoldása

Írta: ,

A hát- és derékfájás a leggyakoribb panaszok egyike. Hiába tűnik nyilvánvalónak, hogy fájdalomcsillapítót vegyél be, hosszú távon nem csupán tüneti kezelésre van szükséged, hanem annál sokkal többre.

Akut izom- vagy ízületi megerőltetés Kép forrása: undrey/depositphotos.com

Leggyakrabban egy hirtelen vagy túlzott erőkifejtéssel járó mozdulat áll a derékfájás hátterében, jelentkezhet például emelés után vagy sportsérülés hatására is.

Tünetei közé tartozik az akaratlan izom-összehúzódás, az akár súlyos fájdalom, illetve az átmenetileg korlátozott mozgásképesség.

Fontos tudni, hogy bár az ágynyugalom tűnik a legkézen- (azaz háton-) fekvőbb megoldásnak, valójában az érintett terület finom és körültekintő mozgatása járul hozzá a természetes gyógyulási folyamatok felgyorsításához.


A fájdalomcsillapító káros hatásai: ezért nem szabad cukorkaként szedni


Ha ugyanis csak ülsz és fekszel, a szövetek között folyadék halmozódhat fel, aminek következtében a gyulladás lassabban múlik el.

Tízperces jeges borogatással kezelheted magad, többször is napjában. Az árnikás kenőcs ugyancsak segít.

Ez már súlyosabb probléma, ami mindenképpen orvosi kezelést igényel. A sérv azt jelenti, hogy a csigolyák közötti súrlódást kiküszöbölő, illetve a gerincoszlop rugalmasságát biztosító porckorong kitüremkedik.

Nyomást gyakorolhat akár az idegekre is, ami a hátfájáson kívül jellegzetes lábzsibbadáshoz vezethet.

Reggelente általában erőteljesebben jelentkeznek a tünetek, mivel éjjel a porckorong több folyadékkal telítődik, így a kitüremkedés térfogata is megnövekszik.

Többnyire ügyetlen emelés vagy sportsérülés következménye, de a megállapításhoz szakértői diagnózisra van szükség.

Vele történő egyeztetés után mindenképpen érdemes tudatosan erősíteni a törzs izmait, amire például a jóga vagy a pilates is kiváló alternatívát tud nyújtani.