A fehér kenyér az új cigi?

Írta: ,

Furcsa összefüggést találtak a tüdőrák és a magas glikémiás indexű ételek között – eddig is tudtuk, hogy a fehér kenyér nem tesz túl jót, de ezért még jobban érdemes odafigyelnünk, mennyit fogyasztunk belőle.

Mi az a glikémiás index? Kép forrása: averiecooks.com

1/5 Mi az a glikémiás index?

A glikémiás index gyakorlatilag azt mutatja meg, hogy egy étel mennyire nyomja fel a vércukorszintedet, ha megemészted.

Minél alacsonyabb ez a szám, annál egészségesebb az étel maga, hiszen a hirtelen magas vércukorszint-emelkedés kéz a kézben jár az utána következő rapid csökkenéssel is, ami falásrohamokhoz, brutális éhséghez és szédüléshez vezethet, hogy a rád törő fáradtságról már ne is beszéljünk.

Glikémiás indexük elsősorban a szénhidrátoknak van, ezek közül is a fehér lisztből készült ételek a legveszélyesebbek.

Az új cigaretta Kép forrása: averiecooks.com

2/5 Az új cigaretta

Azt már azért tudjuk, hogy a cigarettázóknak nagyobb esélyük van a tüdőrák kialakulására, mint azoknak, akik nem pöfékelnek.

A Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention tudományos folyóiratban megjelent tanulmány azonban rossz hírekről számol be: furcsa kapcsolatot találtak a tüdőrák megjelenése és a magas glikémiás indexű ételek fogyasztói között.

Még akkor is veszélyeztetett lehetsz, ha soha egy szál cigarettát nem szívtál el, de rendszeresen fogyasztasz fehér lisztből készült, úgynevezett egyszerű szénhidrátokat.

Hogyan mérték le? Kép forrása: flickr.com

3/5 Hogyan mérték le?

A kutatás során 1095 frissen diagnosztizált tüdőrákos beteget és 2413 egészséges, kontrollra jelentkező embereket vizsgáltak meg.

A kutatók felfedezték, hogy a magas glikémiás indexű ételekből álló étrendet követők között gyakoribb volt a tüdőrákos megbetegedés, mint azok között, akik teljes kiőrlésű termékeket fogyasztottak.

A kockázat pedig nem is kicsi: 49%-kal magasabb a valószínűsége annak, hogy egy fehér kenyérben gazdag étrend hatására kialakul a betegség.

Gyulladások a szervezetben Kép forrása: recipechart.com

4/5 Gyulladások a szervezetben

A táplálkozási tanácsadók azonban nem furcsállják a kutatási eredményeket – régóta köztudott, hogy a magas glikémiás indexű ételek gyulladásokat idéznek elő a szervezetben, ez pedig a rákos sejtek kialakulásának melegágya lehet.

A krónikus gyulladások nem csak a rák, de a cukorbetegség, a különböző szív- és érrendszeri megbetegedések és az Alzheimer-kór kialakulását is előidézik.

Az ilyen magas glikémiás indexű ételek általában nem tartalmaznak túl sok vitamint sem, és híján vannak a különböző antioxidánsoknak, amelyek egyébként hatékonyan vehetnék fel a harcot a rák ellen is.

Mi a megoldás? Kép forrása: liagriffith.com

5/5 Mi a megoldás?

Persze közvetlen összefüggést nehéz találni, de annyi biztos: a fehér kenyér a tüdődnek sem tesz jót.

Mást nem tehetsz, mint hogy átállsz az egyébként is sokkal laktatóbb, az emésztésedet segítő teljes kiőrlésű termékekre, és ezekből sem fogyasztasz túl sokat. Már néhány kisebb változtatás (például fehér helyett korpás kenyér) is hatalmas hatással lehet a szervezetedre, főleg akkor, ha eddig az üres kalóriákhoz volt szokva.

Tedd félre a fánkot, a bagelt és a vajas szendvicset, és csinálj magadnak ebédet a teljes kiőrlésű és barna ételekből!