7 dolog, ami petefészekrákot okozhat

Írta: ,

Nem ijesztgetni akarunk, de jobb, ha tisztában vagy vele, mivel árthatsz a szervezetednek. Ha családodban előfordult már nemi szerveket érintő rákos betegség, akkor különösen vedd komolyan ezt a tiltólistát.

Melyek a betegség tünetei?

Igaz, a petefészekrák a 60 év felettiek körében a leggyakoribb, mert akkor kezd több ösztrogént termelni a szervezet, de akkor sem árt tudnod, melyek a betegség tünetei.

Ha nagyon gyakran kell pisilni, sokszor ok nélkül puffadsz, teltségérzeted van kevés étel után is, erős gyakori fájdalmat tapasztalsz az alhasban, medencédben, ami akár ki is sugározhat vagy kóros fáradtság gyötör, akkor mindenképp vizsgáltasd ki magad nőgyógyásszal és belgyógyásszal is. Ha két hétnél tovább érzed a tüneteket, mindenképp fordulj orvoshoz!

1. Bogyóbiztonság

Minél kevesebb ösztrogént termel a szervezeted életed során, annál kevesebb eséllyel alakulhat ki a rák. A kutatók szerint a progeszteron szintén segít megelőzni a betegséget, főleg a mellrák kialakulását gátolja. Mindkét hormon termelését a fogamzásgátló tabletták befolyásolják kedvezően, ezért ha huzamosabb ideig szeded 20 és 30 éves korod között, csökkentheted vele a kockázatot.

2. Fránya genetika

Ha az anyukád, vagy női ágon valamelyik felmenőd megküzdött ezzel a betegséggel, magasra nő az esélye annak, hogy téged is megtámad a betegség, amit egy rossz génmutáció okoz. Viszont megelőzéssel sokat tehetsz ellene: figyelj a tested jelzéseire, és félévente, maximum évente járj rákszűrésre a nőgyógyászodhoz! De még ez sem elég, érdemes genetikai vizsgálatot csináltatnod, mert abból kiderülhet, van-e mitől félned. Ha örökölted a betegséget, szülés után dönthetsz úgy, hogy távolítsák el a petefészkeket, ahogy Angelina Jolie is tette.

3. A babád megvéd

Ha legalább egy babát szülsz életedben, már csökken a rák kockázata, hiszen a magas progeszteron szint fontos ahhoz is, hogy teherbe tudj esni és ki tudd hordani a bébit.

4. Anyatejjel is tehetsz ellene

A szoptatás is csökkenti a petefészekrák kialakulásának esélyét. Minél tovább szoptatsz (1-2 év között), annál többet teszel a mell- és a petefészekrák ellen.

5. D-vitamin mint bástya

Az utóbbi években rengeteg kutatást végeztek azzal kapcsolatban, miért fontos a D-vitamin. A stresszűző hatásán kívül az is nagyon fontos, hogy a káros anyagokat közömbösítheti a szervezetedben, ráadásul meggátolja a rákos sejtek szaporodását. Létezik olyan vércseppes orvosi gyorsteszt, amiből kiderül, szükséged van-e D-vitamin pótlásra vagy nem. A tojásban és a zsíros halakban (lazac, szardínia), máj, tej, gomba rengeteg ilyen vitamin van.

6. Tedd le a cigit!

A dohányzás amúgy is rákkeltő hatású, de az egyik petefészekrák típus (mucinosus) kialakulásának esélyét kétszeresére növeli, ami nagyon nagy kockázatot jelent. Na mikor szoksz végre le?

7. Túlsúly – nagy kockázat

Ugye emlékszel, hogy a cikkben már írtunk az ösztrogénről? Az alacsony ösztrogénszint a kedvező, de a zsírsejtek nagyban növelik ennek a hormonnak a termelődését.