6 étrendbeli változás, amire szükséged van, ha hormonális problémáid vannak

Írta: ,

Miért van minden eddiginél több hormonprobléma? Miért esnek olyan sokan nehezen teherbe? Sok szakértő szerint két dolgot okolhatunk ezért: stresszes életmódunkat és helytelen táplálkozásunkat. Most eláruljuk, utóbbin hogyan tudsz változtatni annak érdekében, hogy sokkal egészségesebb lehess, és minél gyorsabban rendeződjenek hormonális problémáid!

Természetesen az egészséges táplálkozás nem jelenti azt, hogy abbahagyhatod a gyógyszereid szedését, vagy nem kell többet konzultálnod az orvosoddal! Azonban érdemes változtatnod – legalább egy próba erejéig – hiszen, ha a hormongondok miatt amúgy is rendszeresen jársz laborba, tökéletesen követni tudod, van-e eredménye a megreformált étrendednek. Tartsd ki legalább 5-6 hónapig, és meglátod, a befektetett fáradozásod megtérül!

Időről időre visszatér a köztudatba a glutén káros hatása, de sajnos sokan azt várják a gluténmentes étkezéstől, hogy majd lefogynak. Mivel ez többnyire nem történik meg, fel is adják a próbálkozást, és visszatérnek a hagyományos étkezési szokásokhoz. Először is szögezzük le: a gluténmentes lisztek többsége ugyancsak magas szénhidrát-és energiatartalmú, csak akkor lehet fogyni velük, ha nagyon tudatosan étkezel. Ezért a gluténmentes táplálkozás nem egyenlő a diétával, de nem is jelenti azt, hogy gluténmentes étrenddel ne lehetne fogyni. Sőt!

De mégis miért káros a glutén? Miért kell kizárni az étrendből? A glutén a szervezetben utánozza a pajzsmirigy szerkezetét, és ez nem csak magát a pajzsmirigyet, hanem az emésztő- és az immunrendszer is elgyengíti, súlyos gyulladásokat okoz.

A gluténfogyasztás következtében az immunrendszer olyan antitesteket termel, amik aztán a szervezet sejtjeit, szöveteit támadja meg. Ennek folyamán gyakran autoimmun betegségek, pajzsmirigy rendellenességek alakulnak ki, amik természetesen az egész szervezet hormonháztartását felborítják, és számos más problémát generálnak.

Ne fogyassz tejtermékeket! Kép forrása: brebca/depositphotos.com

Lassan biztosan úgy érzed, semmit sem ehetsz, és még csak a második pontnál járunk… Az igazsághoz azonban hozzátartózik, hogy a tejfehérje és laktóz intolerancia legalább olyan gyakori gond, mint a gluténérzékenység. Az érzékenység manapság már könnyen szűrhető, azonban a legtöbbször vérben ellenőrzik az antitesteket.

Ennek az a hátulütője, hogy ha a vérből kimutatható az intolerancia, akkor az már minden bizonnyal súlyos méreteket öltött.

A tejtermékek esetében a legtöbbször szintén egy fehérje, a kazein a felelős a gyulladás kialakulásáért, avagy fokozásáért, hiszen a tejtermékek nyálkásító hatásúak a belekben, akadályozzák a tápanyagok, vitaminok felszívódását, így az immunrendszert is károsítják.

Kezdetekben „csak” puffadást, hasmenést okoznak, de áteresztő bél szindróma, IBS és hormonális gondok is kialakulhatnak akkor, ha nem figyelsz az intő jelekre. A rossz közeg táptalajt biztosít a gombáknak, baktériumoknak, káros mikrobáknak. Bár elkeserítőnek hathat, ha el kell hagynod a tejet és a tejtermékeket, már kiváló növényi sajtokat, joghurtokat vásárolhatsz, amik alternatívát jelenthetnek a táplálkozás során.