5 tényező, ami már most növeli nálad a csontritkulás kockázatát

Írta: ,

Húszas és harmincas éveidben talán bele sem gondolsz, hogy a fiatalság nem tart örökké. Pedig már sok rengeteget tehetsz azért, hogy később ne váljanak törékennyé a csontjaid! Ráadásul a következő életmód-bakik miatt sajnos már sokkal hamarabb lecsaphat a csontritkulás – korántsem kell hozzá „maminak” lenni.

 

Alkohol

Noha a közvélemény imádja azokat a kutatási eredményeket hangoztatni, melyek szerint a mértékletes alkoholfogyasztás jótékonyan hat az egészségre, sokkal csekélyebb publicitást kapnak azok, amelyek feltárják: akár már egy-két lerészegedés is maradandó változást idézhet elő a génjeidben.

Napi egy egységnél több szesz sajnos felborítja a szervezet kalcium-egyensúlyát, illetve a női hormonháztartást, ráadásul megnöveli az esések veszélyét – ami nem kell magyarázni, miért érinti érzékenyen a csontok épségét.

Amennyiben úgy érzed, más eszközökkel, például sporttal, meditációval vagy kommunikációs technikákkal képtelen vagy levezetni a stresszt, bátran fordulj szakemberhez!

Dohányzás

A dohányosok testében ugyancsak kevesebb kalcium szívódik fel, ami felveti az alacsonyabb csontsűrűség kockázatát.

Persze, ez a káros szenvedély a szívednek, az ereidnek, a tüdődnek és az idegrendszerednek is rosszat tesz.

Voltaképpen rövidebb lenne a felsorolás, hogy melyik sejtednek nem árt, ha cigizel.

Vizsgálatok bizonyítják, hogy minél többet dohányzol, annál nagyobb lesz nálad az esések veszélye – ami valószínűleg a mozgáskoordinációért felelős sejtek nikotin miatti pusztulásával áll összefüggésben.

A törést követő felépülés sokkal tovább tart a füstölés rabjainál, plusz a nőknél gyakran „előrébb hozza” a menopauzát. A változókor alatti hormonváltozások egyébként a csontritkulás közvetlen kiváltói is lehetnek.