5 mondat, amit ne mondj egy depressziós barátnak – Ezekkel nem segítesz rajta

Írta: ,

Ha depressziós lett az egyik barátod és te még soha nem éltél át hasonlót, akkor nem lehet könnyű megérteni, min megy keresztül. Természetes, hogy megpróbálsz segíteni neki, de lehet, hogy azok a mondatok, amiket ilyenkor mondasz, hatástalanok maradnak. Ez nem a te hibád, vannak olyan helyzetek, amikor a barátok támogatása sem elegendő és szakemberhez kell fordulni. Nézzük, mely mondatok azok, amelyekről talán azt gondolod, hogy hatásosak, mégsem érik el a céljukat!

1/5 „Tudom, milyen, nekem is volt néhány borzasztó napom”

Ha szeretnél segíteni a depressziós barátodon, első ötleted az lehet, hogy felvázolod neki, hogy nem ő az egyetlen, akinek nehéz időszaka van.

Önmagaddal példálózol, elmondod neki, hogy már te is másztál ki párszor a gödörből. Ez azonban nem célravezető, bármilyen jól is hangzik.

Gondolj csak arra, ha mondjuk a barátodnak eltört volna a lába, meglátogatnád őt a kórházban és arról mesélnél, hogy neked is volt már eltörve a lábad? Ezzel biztosan nem segítesz neki.

Összehasonlítás helyett inkább fejezd ki, mennyire sajnálod, hogy ilyen állapotban látod őt és biztosítsd arról, hogy mindig mindenben mellette állsz.

„Gondolj arra, mi mindened van” Kép forrása: aclotheshorse.co.uk

2/5 „Gondolj arra, mi mindened van”

Sajnos hiába vagyunk milliomosak, van szuper lakásunk vagy álommunkánk, járunk minden nyáron egzotikus helyekre nyaralni, folyton bulizunk és barátunk is sok van, a depresszió szinte bárkit megtalálhat.

Ebben az esetben nem arról van szó, hogy egyszerűen rossz napja van az illetőnek, ez egy hosszabb, keményebb időszak az ő életében.

Éljünk bárhol, legyünk szegények vagy gazdagok, ahogyan a többi betegség, úgy a depresszió sem válogat.

„A rendszeres testmozgás és a sok alvás segítene” Kép forrása: whatshesaidblog.com

3/5 „A rendszeres testmozgás és a sok alvás segítene”

Nem azt állítjuk, hogy mindezek rossz ötletek lennének, sőt ezek mind-mind segíthetnek abban, hogy egy enyhe depressziót vagy általános rosszkedvet legyőzzünk, de ha a barátod ennél súlyosabb problémával küzd, akkor lehetséges, hogy már ezeket mind kipróbálta, mégis hatástalannak bizonyultak.

Persze bátorítsd mindezekre, de a leghelyesebb inkább afelől érdeklődni, felkereste-e már az orvost.

Komolyabb probléma esetén ugyanis ez a leghatásosabb módszer arra, hogy kilábaljunk belőle.

„Ne legyél már ilyen…” Kép forrása: anabundanceof.tumblr.com

4/5 „Ne legyél már ilyen…”

Bármennyire úgy érzed, hogy majd te leszel az, aki kirángatod a barátodat a depresszióból, valószínűleg nem ez fog történni.

Ha azt gondolod, hogy gombnyomásra működik és elég hozzá egy ébresztőleg ható kemény mondat, felszólítás vagy figyelmeztetés, akkor tévedsz.

A kilábalás nem megy egyik napról a másikra és többnyire a barátok sem tudják megoldani a problémát. Mély depresszió esetén csak szakember tud segíteni.

Bíztasd inkább arra, hogy keresse fel az orvost, csak így szabadulhat meg tőle leghamarabb.

5/5 „Próbálj meg pozitívan gondolkodni”

Bár külső, laikus szemlélőnek tűnhet úgy, hogy a depresszió alapvetően a gondolkodásmódon múlik, ez nem így van, sokkal összetettebb ennél.

Szakemberek kimutatták, hogy depresszió során az agyunkban kémiai egyensúlyhiány lép fel, amely együtt jár azzal, hogy az illető nem képes pozitív gondolatokra és érzésekre koncentrálni.

Gondolj csak arra, hogy egy migrénnel küzdő vagy épp cukorbeteg embernek sem mondod azt, hogy gondolkodjon pozitívan, mert tudod, hogy az nem segít, helyette inkább azt javaslod, vegye be a gyógyszerét.

Ugyanakkor ezt a folyamatot vagy ezt a példát bátran elmondhatod a barátodnak is, nagyon fontos ugyanis, hogy ő is megértse, miért van ő ebben az állapotban.