5 dolog, amit az ébredés utáni első órában meg kell tenned, ha egészségesebb szeretnél lenni

Írta: ,

Frissen és fitten pattansz ki az ágyból, vagy úgy kell rólad lehúzni a takarót? Ezekkel a szokásokkal nem csak a reggeled lesz jobb, de az egész napod is, ráadásul hosszú távon az egészségednek is jót tehetsz az apró változtatásokkal.

Igyál egy pohár vizet! Kép forrása: Gelpi/Depositphotos

1/5 Igyál egy pohár vizet!

Egy felnőtt ember teste optimális esetben körülbelül 55-60%-ban vízből áll. Könnyen belátható, hogy a szervezet minden működési folyamatához szükség van vízre, márpedig, miután az éjszaka során órákon keresztül nem pótoltuk a folyadékot, reggelre a testünk alaposan kiszáradhat.

Ha rögtön ébredés után elkortyolsz egy pohár vizet, még a kávé vagy a reggeli előtt, sőt akár az előtt, hogy kikelnél az ágyból, a tested sokkal „olajozottabban” indítja a napot, könnyebben indul el az emésztés, frissebbnek, éberebbnek érzed magadat.

A dietetikusok szerint a legjobb, ha még este az ágyad mellé készíted a vizet, és a szobahőmérsékletű folyadékot rögtön ébredés után meg is iszod, mielőtt bármi máshoz fognál.

Mozogj! Kép forrása: Xalanx/Depositphotos

2/5 Mozogj!

Nem mindenkinek van túl sok szabadideje reggelente, az ébredés utáni órája pedig mindenkinek csak 60 percből áll, szóval nem biztos, hogy ez az ideális alkalom arra, hogy letudd a heti edzésedet, de egy kevés testmozgás, ha belefér, nagyon sokat tesz az egészségedért.

Nem kell feltétlenül rögtön edzőcipőt húznod, 10-15 percnyi napindító jóga akár még pizsamában tökéletes módja annak, hogy egészségesebben kezdd a napodat.

A könnyed ászanák segítenek kinyújtani, bemelegíteni az alvás közben elgémberedett izmaidat, így elkerülhetőek a görcsök, húzódások, bemerevedések, miközben a könnyed mozgás a keringésednek is jót tesz, így csökkenthető vele a szív- és vérnyomásbetegségek kialakulásának kockázata.

Meditálj! Kép forrása: vidyaliving.com

3/5 Meditálj!

Ha a testmozgást befejezted, szánj néhány percet a befelé figyelésre is.

A legtöbben kapkodva, sietve, feszülten indítjuk a reggeleinket, pedig a meditáció csak néhány percet vesz igénybe, ennyi tényleg belefér, és cserébe sokkal kiegyensúlyozottabb leszel egész nap.

Vannak, akiket a reggeli meditálás annyira „összerak”, hogy a kávéról is le tudtak szokni, mert nem volt már rá szükségük, míg más tanulmányok a reggeli jóga férfiak libidójára kifejtett jótékony hatását igazolta.

A napindító meditáció emellett segít csökkenteni a fejfájást, javítja a keringést és jót tesz a szív működésének is.

Reggelizz! Kép forrása: unsplash.com

4/5 Reggelizz!

Ha a tested egy motor, ami reggel az ébredés után beindul, akkor élelem nélkül üzemeltetni olyan, mintha benzin vagy kenőanyag nélkül járatnád a motort. Semmiképpen sem tesz jót.

A kihagyott vagy túlságosan elodázott reggeli szerepet játszhat az elhízásban, a cukorbetegség kialakulásában, de az általános gyengeségben, gyakori fejfájás megjelenésében is. A legideálisabb, ha összetett szénhidrátokban és rostban gazdag, de könnyen emészthető fogásokat választasz. A teljes kiőrlésű zabpehely, a tejtermékek és a friss zöldségek és gyümölcsök is egészséges reggelik lehetnek. Ha szűk a gyomrod, és nem tudsz ilyenkor sokat enni, egyél egy kis poharas joghurtot, amibe egy kanál teljes kiőrlésű zab- vagy búzakorpát keversz.

Szinte észre sem veszed, hogy ott van, mégis sokáig erőt és energiát ad.

5/5 Moss fogat!

A reggeli fogmosással bizony nem csak a kellemetlen lehelet előzhető (vagy szüntethető) meg, de a szájhigiénia fenntartása szempontjából is nagyon fontos szerepe van ennek a lépésnek. A fogak és a szájüreg épsége pedig nagyon is hozzátartozik az egészséged megőrzéséhez, hiszen a szájban kialakult gyulladások önmagukban is kellemetlenek, de akár súlyosabb szövődményekhez is vezethetnek.

Míg vannak, akik közvetlenül az ébredés utáni fogmosásban hisznek, a dentálhigiénikusok inkább azt javasolják, hogy a reggeli étkezést követő 30 percen belül mosd meg a fogadat, így elkerülheted, hogy a reggeliből származó lepedék egész nap a fogaid zománcát roncsolja.

Természetesen, ha zavar a reggeli szájízed, akkor moshatsz rögtön ekkor is fogat, és moshatsz fogat az étkezés után is – a finoman, de alaposan kivitelezett kétszeri reggeli fogmosásnak semmiféle hátránya nincs.