4 rendkívüli dolog, amit mindenkinek tudnia kell a D-vitaminról

Írta: ,

A D-vitamint manapság olyan sűrűn emlegetik mindenfelé, hogy olybá tűnik, mintha a jó öreg C-vitamint szeretné lelökni a képzeletbeli trónjáról. Erről azonban szó sincs. Mindkét vitamin rendkívül fontos az emberi szervezet számára.

Előző cikkünkben a C-vitaminról gyűjtöttünk össze érdekes információkat, ezen cikkünkben pedig a D-vitamint vesszük górcső alá.

Mennyi D-vitaminra van szükségünk? Kép forrása: studioM/Depositphotos.com

1/4 Mennyi D-vitaminra van szükségünk?

Napjainkban már egyre kevesebben állítják, hogy felesleges a D-vitamint külsőleg pótolni, hiszen a napsugárzás közreműködésével kialakul a szervezetünkben a megfelelő D-vitamin ellátottság, hiszen ez sajnos nincs így. Ehhez minden nap, teljes testfelülettel 15 percet kellene eltöltenünk a napon, a déli órákban, méghozzá fényvédő krém nélkül, s mindez maximum az éppen fennálló D-vitamin szükséglet kielégítésére lenne elég, de raktározás nem történne így se.

A mi éghajlatunkon azonban a lakosság nagy része nyáron sem rendelkezik elegendő D-vitaminnal, a téli hónapokról pedig már ne is beszéljünk. Táplálékainkból (pl.: tejtermékek, belsőségek, kaviár, lazac, tőkehal, hering, makréla, szardínia, vargányagomba, tojás sárgája, stb.) pedig a D-vitaminnak csak az előanyagát tudjuk bejuttatni, úgyhogy mindezekből látszik, hogy érdemes a D-vitamint külsőleg pótolni étrend-kiegészítő formájában.

Érdekesség, hogy hazánkban a háziorvos nem írhat fel olyan laborvizsgálatot, mely a D-vitamin-szintet méri, így ily módon nem tudunk utánajárni a D-vitamin ellátottságunknak.

2/4 Túladagolhatjuk a D-vitamint?

Ahogy a fentiekből láthattuk, az emberek nagy része D-vitamin hiányban szenved, mégis sokan félnek a túladagolástól, mert, hogy zsíroldékonysága révén elraktározódik a szervezetben.

Ám a túladagolástól semmiképpen sem kell tartani, hogyha betartjuk az alábbi szabályt: 50-60 testkilogrammonként szedjünk napi 1000 NE D-vitamint.

A D-vitamin túladagolása rendkívül ritka, egészséges felnőttek esetében a napi 3000-4000 NE mennyiség sem okozhat gondot.

3/4 Mi lesz, ha D-vitamin hiányunk alakul ki?

A D-vitamint manapság már nem is annyira vitaminként, hanem inkább hormonként, hormonszerű anyagként szokás emlegetni, tekintettel szabályozó funkcióira és arra, hogy lényegében a szervezetünk sejtjei közötti kommunikáció egyik megteremtője.

Hogyha a szervezetünk nem kap elegendő D-vitamint, abból akár többféle probléma adódhat és többféle tünete is lehet. Csak, hogy egy párat említsünk: fáradékonyság, izomgörcsök, rosszabb esetben fogászati problémák, csontritkulás vagy cukorbetegség. A D-vitamin ugyanis feltétlenül szükséges a csontok és fogak megfelelő kifejlődéséhez és egészségük megtartásához, valamint hozzájárul az egészséges izomrendszeri működéshez is.

Olyan kutatások is napvilágot láttak, melyek szerint D-vitamin hiányában a koncentrálóképességünk csökken – kb. 60%-kal –, sőt, sokkal nagyobb az esélyük a depresszióra is. Ezen kívül felmérések azt is kimutatták, hogy minél magasabb D-vitamin szinttel kezdünk bele a fogyókúrába, annál nagyobb sikerre, vagyis fogyásra számíthatunk.

4/4 Kiknek ajánlott a D-vitamin pótlása?

Gyermekek (3 éves korukig kötelezően elő van írva nekik az állandó D-vitamin pótlás), idősek és kismamák (mivel magzati korban a baba D-vitamin szintje az anya vitaminszintjével arányos) esetében rendkívül fontos a megfelelő D-vitamin ellátottság, de lényegében mindenkinél az, hiszen az utóbbi évek kutatásai arra engednek következtetni, hogy a D-vitaminnak nagy szerepe van immunrendszerünk megfelelő működésében is.

Erre mutatnak rá azon kutatások is, melyek szerint a D-vitamint rendszeresen szedők körében jóval alacsonyabb számban fordul elő például influenza.

Tudtad?

A szoláriumozás sajnos nem segíti a D-vitamin képződését, ugyanis az UV-B sugárzás hatására alakul ki a szervezetünkben, a modern szoláriumok manapság viszont jellemzően UV-A sugarakkal dolgoznak.