4 jógapóz, hogy gördülékenyebben induljon a reggeled

Írta: ,

A lelassult emésztés és az azzal járó székrekedés sokak életét megnehezíti. A kiváltó okok között szerepel a helytelen táplálkozás, az elégtelen folyadékbevitel, a mozgásszegény életmód, de a stressz és a lelki tényező sem elhanyagolható generátor. Ha odafigyelsz ezekre, és beiktatod az alábbi néhány jógapózt a mindennapjaidba, felgyorsíthatod az emésztésed, és az szervezeted is felfrissítheted általuk. Próbáld ki otthon – de előtte ne felejtsd el átmozgatni magad! – , vagy keress fel egy jógastúdiót az alapok helyes elsajátításához!

Gerinccsavarás ülésben

A tökéletes póz a szorult helyzetek megszüntetésére, és segít minden egyéb emésztési rendellenesség kiküszöbölésében is.

Ha némi úszógumid van, pláne iktasd be ezt a testhelyzetet, mert kiválóan leolvasztja a hasi zsírpárnákat. Jól összenyomja a májat és a lépet, így a méregtelenítést is fokozza. Ha azonban gerincsérv vagy egyéb komoly hátpanasz kínoz, ezt a gyakorlatot hagyd ki!

Így csináld: ülj le, nyújtsd ki a bal lábad, keresztezd rajta a másikat. Közvetlenül a hátad mögött támaszd meg a jobb kezed, a másikkal pedig kapaszkodj a térdedbe. Fontos, hogy tartsd erősen behúzva a köldököd és emeld ki a mellkast! Tartsd ki néhány légzésig, majd ismételd meg a másik oldalon is.

Széloldó póz

Ez a beszédes nevű póz átmasszírozza, aktiválja az egész bélrendszert, az emésztőszerveket, ezzel serkentve, optimalizálva az emésztést: beindítja a megrekedt folyamatokat. Érdemes reggel végezni, hogy még otthon lerendezhesd a dolgodat.

Így csináld: Feküdj hanyatt (lehetőleg ne az ágyban, mert túlságosan belesüppedhetsz). Húzd fel először a jobb lábat hajlított térddel a mellkasodhoz, vagy amíg a csípőd engedni. Kulcsod össze az ujjakat a lábszáradon, és hosszú, mély kilélegzések mellett közelítsd a térded a válladhoz. Tartsd a pózt 6-8 légzésig! Fontos, hogy a combbal jól átmasszírozd a hasi területet. Végezd el a másik lábadra is.

Ha dinamikussá tennéd a mozgást, kilégzésenként cserélj lábat, mintha bicikliznél! Végül mindkét térdet egyszerre is húzd fel, és szorosan öleld magadhoz. Jobb lábbal a vastagbél felszálló ágát, ballal a leszálló ágát, páros lábbal pedig a keresztirányú vastagbelet masszírozod át.

Gyertyaállás

Gyakorlatilag visszájára fordítja a testben zajló folyamatokat, hatékony ellenszere a lassú bélmozgásnak és az aranyérnek is: leveszi a gravitáció súlyát a végbél záróizmáról. Hanyatt fekvésben a lábakat húzd fel a mellkas fölé, majd emeld a plafon irányába függőlegesre síkra törekedve. A hátad rögtön támaszd meg a kezekkel! Próbáld a mellkast elemelni az álladtól, ne essen bele a póz a talajba. Lazítsd el a hasfalat, a medence izmait, különösen a záróizmokat. Maradj benne, amíg csak jól esik!

Ekepóz

A gyertyaállásból a lábakat leengedjük a fülek mellé, és a lábujjak a fej fölött lekerülnek a talajra, a karokat pedig kinyújtva a talajon támasztjuk, tenyerekkel lefelé. Ez a póz jótékony nyomást fejt ki a hasi szervekre, enyhíti az emésztési nehézségeket, és segít egyensúlyban tartani a szervezet anyagcsereszintjét, de bél- és gyomorsüllyedés esetén is hatékony. A gyertyaálláshoz hasonlóan hasi légzésre késztet, tehát a hasi területen dolgoztatja az energiát, ott fejti ki áldásos hatását.