4 jel, hogy túl sok kávét iszol

Írta: ,

A hosszú munkával töltött napokat kibírhatóvá, a barátnős délutánokat örömteli varázsolhatja egy csésze finom kávé. Sajnos azonban itt is igaz a mondás: jóból is megárt a sok. A túl sok koffein ugyanis rendkívül rossz hatással lehet a szervezetedre, amit a tested is jelez. Íme, négy tipikus tünet, amelyek a túlzásba vitt kávéfogyasztás jelei lehetnek.

Gyakori szédelgés

1/4 Gyakori szédelgés

A napi koffeinmennyiség körülbelül 130-300 mg, ami körülbelül 1-2 csésze kávénak felel meg, ennek a duplája – körülbelül 6 csésze kávé, amiben legalább 600 vagy annál több mg koffein van –, azonban már komoly tüneteket okozhat.

Egy kutatás kimutatta, hogy a túl sok koffein gátolja a vér áramlását az agyban, ami szédüléses tünetekkel járhat. A koffein nem csak az agy vérellátásában okozhat problémát, de a vércukorszintedet is felboríthatja, ami szintén hirtelen jött rosszulléttel, szédüléssel, ritkán ájulással járhat.

Hogy ne lépd túl a napi elfogadható mennyiséget azt javasoljuk, hogy mindig nézd meg, hogy mi mennyi koffeint tartalmaz. Az instant kávé például kevesebbet, de egy frissen őrölt kávé már sokkal többet.

Ideges eredetű izzadás

2/4 Ideges eredetű izzadás

A koffein egy idegrendszert stimuláló anyag, amely serkenti a szívműködést, növeli a pulzusszámot és a vérnyomást, ettől élénkebbek leszünk, jobban tudunk koncentrálni.

Hátulütője, hogy túlzott bevitele következtében egyfajta függőséget és intoleranciát okoz így pozitív tulajdonságait kevésbé érezzük ellenben serkenti a kortizol és az adrenalin felszabadulását, ami ideges eredetű tüneteket okoz.

Ennek tünetei lehetnek a hónalj, a hát, a tarkó és a tenyér verejtékezése és gyakran a mellkas szorító, fullasztó érzése is.

Gyomorégés és hasmenés Kép forrása: cognitive-surplus.com

3/4 Gyomorégés és hasmenés

A kávé csersav tartalma miatt hatással van a gyomorsav-termelésre, ezért a túl sok kávé, vagy az éhgyomorra elfogyasztott kávé gyakori tünete az erős gyomorégés. A túlzott savtermelés mellett másik gyakori tünet a gyakori hasmenés, puffadás és egyéb emésztési zavarok is. A koffein ugyanis képes stimulálni a vastagbél és a végbél működését, és az úgynevezett székelési ingerhez hasonló tüneteket produkálhat.

De nem csak a kávé produkálhatja ezeket a tüneteket, hanem a különféle mesterséges édesítőszerek és a tej is, amit a kávédba teszel. Ezért, ha teheted nem csak, hogy kevesebb kávét igyál, de próbáld meg mellőzni belőle a cukrot és tej helyett inkább növényi tejet, például szója vagy mandulatejet rakj a kávédba.

4/4 Álmatlanság

Az insomnia az egyik legjellemzőbb tünet, amit a koffein produkál a szervezettel. Biztos te is tapasztaltad már, hogy egy az esti órákban elfogyasztott kávé után álmosan forgolódtál az ágyadban azért könyörögve, hogy végre elaludj, de sehogy sem ment.

Még akkor is, ha egyébként napközben semmilyen jellegű tünetet nem tapasztalsz, a túlzott koffein bevitelnek hála az álmatlanul töltött éjszakák akár huzamosabb ideig is az életed részeivé válhatnak, ha csak le nem állsz a kávé vagy egyéb koffein-tartalmú italok fogyasztásával.

A hiedelmekkel ellentétben a koffein ugyanis körülbelül 14 órán át kering a szervezetben.