4 intő tünete annak, hogy jobban kell figyelned az anyagcserédre, mert túlságosan lassú

Írta: ,

A normális anyagcsere nagyon fontos része az egészségnek, és a karcsú alaknak egyaránt. Ha ugyanis nagyon lassan működik az anyagcseréd, akkor csak minimális mennyiségű étkezés mellett tudod tartani a súlyodat – ha kicsit is többet eszel a megszokottnál, máris hízni fogsz. De milyen tüntetek árulják el a lassú anyagcserét, és hogyan tehetsz ellene?

1/5 Csak úgy rakódnak rád a kilók

Elsősorban nem a lassú anyagcserére, hanem a helytelen életmódra, a rossz táplálkozási szokásokra kell gondolnod akkor, ha gyorsan hízol. Ha ez kizárható, és például nem is egy drasztikus diétán vagy túl, ami után érezhetően beindult nálad a jojó-effektus, akkor már gyanakodhatsz a lassú anyagcserére.

Ennek oka egyszerűen az, hogy hiába csak kevés ételt viszel be, ha gyakorlatilag semmi sem jön ki, akkor hízni fogsz. Ezt legfeljebb nagyon kemény edzéssel tudod kompenzálni, hiszen ha a tested a lehető legtöbb energiát felhasználja, akkor legalább szinten tudod tartani a súlyodat.

Ez is egy árulkodó jel egyébként: te még a komoly testmozgás hatására sem igazán fogysz, vagy legfeljebb néhány dekát heti szinten.

2/5 Rendszeresen puffadsz

Ismét csak olyan dologról van szó, ami másra is utalhat, ugyanis a puffadás gyakori jele az ételintoleranciának. Szinte mindenki érzékenyen reagál valamilyen ételre.

Nem kell feltétlenül a tipikus allergénekre - például laktózra, gluténre - gondolnod, bár ezek meglehetősen gyakran okoznak panaszokat. Akár olyan ártalmatlannak tűnő ételek, alapanyagok is allergizálhatnak, mint amilyen az élesztő, káposzta, vagy bab.

Amennyiben nem fedezel fel párhuzamot az elfogyasztott étel és a puffadás között, szóba kerülhet a lassú anyagcsere. Hiszen mi is okozza a puffadást? A termelődő gázok mellett az, hogy nem tudsz elmenni vécére, egyszóval sokkal nagyobbnak tűnik a hasad, mint amekkora valójában.

Ritkán mész vécére Kép forrása: cafeapostrophe.tumblr.com

3/5 Ritkán mész vécére

A nőknek lassabb az anyagcseréje, és ez a többségnél havi szinten is megfigyelhető. Különösen feltűnő a hormonális változás anyagcserére gyakorolt hatása a várandósság idején. Bár ezt jól kitalálta a természet, hiszen korábban létfontosságú volt, hogy az édesanyának komoly tartaléka legyen, manapság ez már nem alapvető.

Azonban a hormonok még mindig ugyanúgy hatnak ránk, és a PMS idején, továbbá a terhesség alatt is látványosan lassíthatják az anyagcserét. Ennek legszembetűnőbb jele az, hogy nem tudsz minden nap vécére menni – ez lenne ugyanis az egészséges.

Szóval, ha te csak legfeljebb két-háromnaponta jutsz el az illemhelyiségbe, egész biztos, hogy lassú az anyagcseréd.

Bőrproblémáid vannak Kép forrása: theurbnite.com

4/5 Bőrproblémáid vannak

Az anyagcsere messze nem csak a testsúlyért, a bőr állapotáért is felelős. A folyamat során kiválasztódnak szervezetünkből a méreganyagok, márpedig, ha ez nem történik meg az izzadás, vizelet-kiválasztás, vagy székletürítés során, akkor halmozódnak a szervezetben

Ez hosszú idő után belső szervi gondokat is okozhat, de látványosabb tüneteket jelentenek a bőrproblémák.

Jellemző a pattanásos bőr, hiszen a szervezet itt próbálja kidolgozni magából a felesleget. Nőknél gyakori a narancsbőr fokozódása, amihez szintén komoly mértékben hozzájárul a lassú anyagcsere.

Másoknál a száraz, húzódó bőr, esetleg bőrbetegség, pl. az ekcéma is könnyebben megjelenik.

Mit tehetsz? Kép forrása: bytezza.com

5/5 Mit tehetsz?

Az első és legfontosabb, hogy több folyadékot igyál. Ez egy átlagos testsúlyú nő esetében minimumim két-három liter vizet jelent. Minimum! Már a folyadékpótlás elegendő lehet ahhoz, hogy könnyebben és gyakrabban tudj vécére menni.

Lényeges a mozgás is, mert ha valami, akkor az ülőmunka és a sport hiánya garantáltan lassítja az anyagcserédet. Az étkezéseden is változtatnod kell, ez biztos. Lassú anyagcsere esetén kevés rostot viszel be a szervezetedbe, jóval többet kellene. Ha úgy érzed, már nem fér beléd több zöldség, vagy gyümölcs, akkor a finomított termékek lesznek a hibásak. A teljes kiőrlésű liszt jó, de sokszor nem elég.

A maglisztek, vagy pl. az útifűmaghéj annál jobb szolgálatot tehet. Ne feledd, ahhoz, hogy a rostok kifejthessék jótékony hatásukat, még többet kell innod! Na és persze ne egy-két alkalommal egyél, hanem ötször-hatszor, ám valóban keveset. Használj csilit, gyömbért, fahéjat, mert ezek a fűszerek is serkentik az anyagcserédet!