Tényleg drága a vegán étrend? Praktikák, amikkel minimalizáltam az étkezésemre fordított összeget

Szabó Erzsébet
Írta: ,

Sokan aggódnak amiatt, hogy a növényi étrend megfizethetetlenül drága, és csak a gazdagok mulatsága, de erről szerencsére szó sincs. Természetesen, ahogy a mindenevő étkezést is lehet drágán és olcsón folytatni, úgy egyaránt igaz ez a növényi étrendre. Sőt! Gyakran éppen a hús, a tejtermék és a tojás az, ami a legdrágább alapanyagnak bizonyul a hétköznapi konyhában, de legalábbis sokkal drágább, mint a egy-egy adag tészta, rizs, vagy éppen zöldség.

Mit fogyasztunk a növényi étrendben?

A növényi étrend nevéből adódóan is növényekre épít: gabonafélékre, azokból készült lisztekre, tésztákra, hüvelyesekre, továbbá friss idénygyümölcsökre és zöldségekre. Ezek egyáltalán nem drágák, lényegében a legolcsóbb alapanyagok közé tartoznak. Sokan, amikor erre az életmódra térnek át, nem csak az egészségüket és az állatvédelmi szempontokat veszik figyelembe, hanem a környezetvédelmet is. Ebben az esetben óhatatlan, hogy az életmódváltók a legolcsóbb élelmiszereket vásárolják, hiszen esetükben csak azok jöhetnek szóba, amik helyben is könnyen elérhetőek, az idénynek megfelelőek, továbbá minél kevesebb csomagolással (és így szeméttel) kerülnek az otthonokba. A növényi étrend alapját szerencsére kedvező árú, kiadós alapanyagok alkotják, bár az tény, hogy hús nélkül többet is fogyasztunk belőlük.

Azonban azt mindenkinek be kell látnia, hogy egy kiló hüvelyes zöldség, vagy akár egy kiló bulgur, barna rizs sokkal tovább (több étkezésre, illetve több ember számára) elegendő, mint pl. egy kiló sertéscomb.

Ráadásul előbbiek meg is dagadnak a főzés hatására, így egységüket tekintve még kiadósabbnak bizonyulnak – szemben a hússal, ami mindig veszít össztömegéből az elkészítés során.

Vadimvasenin/depositphotos.com

Mikor drága a növényi étrend?

Sokszor találkozom azzal a kifogással a növényi étrendet illetően, hogy megfizethetetlenül drága, de a saját tapasztalatom is azt mutatja, hogy ez koránt sincs így. Persze, mint minden étkezést, úgy ezt is lehet horror áron űzni – ezúttal is a tudatosság lesz az, ami dönt.

A növényi étrend drága lehet abban az esetben, ha nem az idénynek megfelelő alapanyagokat részesíted előnyben, ha sok feldolgozott, vagy távolról érkezett élelmiszert fogyasztasz, esetleg többségében azok mellett voksolsz, amik helyettesítik a korábban megszokott állagot, ízvilágot (pl. többnyire ilyenek a húshelyettesítők, a növényi tejszínek, vegán készételek).

Természetesen nem állítom, hogy ezek sosem kerülhetnek a tányérodra, nyilván neked sem kell lemondanod a kakaókrémekről, a mangóról, a növényi sajtokról, vagy éppen az avokádóról. De, ha ezek a különlegességeket nem mindennapos fogyasztásra szánod, vagy nem az aktuálisan legdrágább gyümölcsöt szeretnéd egész nap fogyasztani, akkor nem kell az anyagiak miatt aggódnod. Amíg feltankolsz a száraz alapanyagokból, addig megeshet, hogy kicsit többet hagysz ott a boltban, vagy éppen a piacon, de hosszú távon nem kell félned attól, hogy komoly érvágás lesz az étkezés. Éppen ellenkezőleg! 

Milyen praktikákat vess be?

Amikor már kitapasztalod, milyen új alapanyagok fogynak nagy mennyiségben a konyhádban, milyen új ízek állnak közel a szívedhez, akkor ideje elgondolkodnod a lédig kiszereléseken. Korábban sosem látott vendég, most mindennapos hozzávaló az étrendemben a sörélesztőpehely, ami nem olcsó mulatság, ezért mindig nagy kiszerelésben, kétkilós csomagban vásárolom.

Hasonlóan nagy adagban szoktam beszerezni a zabpelyhet, a növényi sajtot és a rizst, de a krumpliból is mindig van a pincében legalább egy harminc kilós zsák. 

A szezonális termékek szintén a legjobb barátaid lesznek, akárcsak a „hagyományos”, úgy a növényi étrenden is érdemes előnyben részesíteni azokat az alapanyagokat, amik helyben megteremnek és lehetőleg a szezonnak megfelelnek. Ezeknél a zöldségeknél és gyümölcsöknél nincs olcsóbb a piacon (főleg a Nagybanin), ha tehát a spórolás alapvető szempont, akkor érdemes rájuk támaszkodnod. 

Van, ami tényleg drága – egyelőre!

Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy sok vegán kritériumnak megfelelő étel valóban drága, legalábbis drágább, mint a megszokott verzió. Jó példa erre pl. a szójatejjel készült kakaó, puding, vagy akár a gabonakolbász. Öröm az ürömben, hogy ezen a téren is egyre jelentősebb a változás, hiszen van igény ezekre a termékekre, a kínálat egyre nagyobb, és így az árak is szép lassan lejjebb mennek.
Amíg ez érezhető változást hoz, addig alkalmanként vagy megengeded magadnak a költekezés luxusát, vagy egy kis időt áldozol a keresgélésre.

Nem muszáj ugyanis vegán logóval ellátott ételt venned, hiszen tökéletesen megfelel a célra az finomság, amiben egyszerűen nincs hozzáadott tej, méz és tojás – szerencsére rengeteg ilyen finomság van a boltokban, bár az igaz, hogy a kezdetekkor egy kicsit többet kell böngészned a címkéket.

A spórolásban segítséget jelenthet, ha csatlakozol a különböző vegán Facebook csoportokhoz, hiszen itt rendszeresen hirdetnek olcsón beszerezhető termékeket. Sőt, van olyan oldal, amire csak és kizárólag az aktuálisan akciós termékeket teszik fel – nem csak helyi aktualitásokat, hanem országosan elérhető bolthálózatok akcióit is összeválogatják. 

06photo/depositphotos.com

Gondold újra az ételeket!

Talán már egy év is eltelt az étrendváltásom óta, mire ténylegesen megváltozott a nézőpontom az ételeket illetően. Ekkora már teljesen el tudtam engedni a korábbi rutinokat, megszokásokat és dogmákat, elkezdtem az ételekre egészen másként tekinteni.

Már nem akartam mindenáron leutánozni a régi fogásokat és ízeket, egyre ritkábban kívántam meg azt, ami korábban mindennapos volt.

Rá kellett jönnöm, hogy hiábavaló volt a félelmem, és nemhogy leszűkült az alapanyagok listája, most lett igazán széles a paletta! Számomra már sokkal inkább az számít, hogy az adott ételnek milyen a tápanyagtartalma, a fűszerezése, és – gyakorló anyukaként – milyen gyorsan készül el. Akkor sem esek pánikba, ha nincs kedvem, vagy lehetőségem főzni, hiszen mindig ott vannak a friss gyümölcsök és zöldségek az asztalon, amikhez bármikor nyúlhatok.

Nagyon sokszor főzök egy adag gabonát, vagy tésztát, amihez villámgyorsan készítek egy friss salátát, zöldségragut, vagy éppen öntetet, de sokszor annyira izgalmasan sikerül fűszereznem, hogy magában is laktatónak érzem. A fűszerezésre egyébként érdemes nagy hangsúlyt fektetni növényi étrenden – nem csupán a jótékony, egészségügyi hatások miatt, hanem mert minden egyes fűszer új színt visz abba a fogásba, ami sokadszorra már bizonyosan unalmassá válna.

Legolvasottabb cikkek

Lehetünk anyagilag biztonságban, ha baj van - Megtakarítás nélkül is!

Fókuszban

Lehetünk anyagilag biztonságban, ha baj van - Megtakarítás nélkül is!

Harmónia kívül-belül - Tökéletes páros a Lenortól

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra!