Így készíthetsz befőtteket és dzsemeket tartósítószer használata nélkül

Írta: ,

Nyakunkon a lekvárszezon sőt, sokan már el is kezdték a gyümölcsök tartósítását. Biztos neked is vannak jól bevált módszereid a befőzésre, amik közül a legegyszerűbb a bolti 2:1, illetve 3:1 tartósítószerek alkalmazása. Azonban, ha idén tartósítószer és mesterséges adalékanyagok nélkül főznéd a lekvárjaidat, próbáld ki ezeket a praktikákat!

Első lépés a sterilizálás

Bármelyik módszert is választod, akár nagyszüleid jól bevált praktikáit veted be, az biztos, hogy sterilizálnod muszáj. Ennek a folyamatnak a meggyorsítására kiváló lehetőséget kínál két konyhai gépünk: a mosogatógép és a mikró. A mosogatógép eltávolítja a szennyeződéseket, a maradék címkelenyomatokat és sokszor teljesen sterilizál is. Nem árt azonban biztosra menned, még pedig úgy, hogy a frissen mosott üvegeket berakod pár percre a mikróba.

A maximális csírátlanításhoz elég egy, legfeljebb két perc, de sokan a nedves üvegeket szárazra mikrózzák a biztonság érdekében – természetesen ez is egy kiváló lehetőség. Ezeknek az egyszerű praktikáknak köszönhetően elfelejtheted a hosszadalmas és kicsit bonyolult kifőzést, de mégis teljesen steril edényeid lehetnek. Ami fontos, hogy a fedőket külön ki kell főznöd, hiszen ezeket nem teheted be a mikróba! Míg az üvegeket felhasználod, tedd rájuk a szintén steril fedőket, nehogy a konyhai munkák során szennyeződjenek.

Második lépés: a lekvár elkészítése

Szerencsére arról már a legtöbben leszoktak, hogy kizárólag a cukor tartósító erejére támaszkodjanak a befőzés során, így manapság már csak kivételes esetben fordul elő, hogy a lekvárban több a cukor, mint a gyümölcs. Ennél a tartósítási technikánál az is előny, hogy az ízesítés teljes mértékben rád van bízva: el is hagyhatod, de használhatsz alternatív édesítőket is, akár kókuszvirág cukrot, akár eritritet, steviát stb. Egyszerűen tedd fel főni a megtisztított gyümölcsöket, ha nem dzsemet készítesz, akkor turmixold össze őket, és a választott édesítővel édesítsd! Természetesen az a legjobb, ha nagyon érett gyümölcsöket veszel, amiket nem kell túlságosan felturbózni. Ezeknek az is az előnyük, hogy sokkal rövidebb idő alatt megpuhulnak, szétesnek, tehát a főzési idő is rövidül, magasabb lesz az ásványi anyag- és vitamintartalmuk.

Tippek: a gyorsabb befőzést elősegítendő érdemes apróra vágnod a gyümölcsöket. A szebb szín érdekében pedig használj kevés citromsavat – ezt elegendő a végén hozzáadnod.