10 szájápolási trükk, amit kevesen ismernek, pedig hatalmas a hatásuk

Nagy Niki
Írta: ,
10 szájápolási trükk, amit kevesen ismernek, pedig hatalmas a hatásuk

Az alapszabályokat mindenki tudja: napi legalább kétszeri fogmosás, ha lehet, utána fogselyem is, kevés cukor, rendszeres fogorvosi vizsgálat. De mik azok a tippek, amiket kevesebben ismerünk, mégis nagyon sokat számíthatnak abban, hogy mennyire lesz egészséges a szánk és a fogaink? Az alábbi 10 trükk is legalább annyira fontos, mint az, hogy lefekvés előtt lehetőleg ne együnk cukrosat. (x)

1. Moss helyesen fogat!

Szakértők szerint legalább két percig kell fogat mosni ahhoz, hogy megfelelően megtisztítsd őket, de ennél még fontosabb, hogy helyesen tartsd a fogkefét, és megfelelő mozdulatokat használj. A finom, körkörös mozgatás a legideálisabb, és az a legjobb, ha a kefét az ínyre 45°-ban döntve tartod, és a sörték 50%-a a fogfelszínen és 50%-a az ínyen fekszik közben.

2. Fogmosásnál masszírozd át az ínyedet is!

Ez segíteni fog abban, hogy a vérkeringés meginduljon, és a fogakhoz is eljussanak a megfelelő tápanyagok.

3. Használj fogköztisztítót!

A fogköztisztító mindennapos használata megakadályozhatja a makacsabb lerakódások képződését, és így nem kell sűrűn fogorvoshoz járnod azért, hogy megszabadulhass a fogkőtől. Rendszeres használatával akár meg is előzheted a kialakulását.

4. Mindenhol tisztítsd a fogadat!

Egy fognak 5 db felülete van, a másik fog felé nézőkkel együtt. A nehéz tisztíthatóság miatt ezeken a területeken kezd el leggyakrabban kialakulni a fogszuvasodás, mert a fogkefe nem fér hozzájuk. Éppen ezért ezeket a területeket fogköztisztítóval, illetve fogselyemmel ajánlott tisztítani!

5. Figyelj az ínyszélre!

Sokan ösztönösen jobban rányomják a fogkefét, amikor a fogak és az íny találkozásánál található mélyedést tisztítják. Tény, hogy a baktériumok nagyon gyorsan megtapadnak az ínyszélben és összetapadva plakkot alkotnak. Az is tény, hogy ezt a területet rendkívül nehéz tisztítani. A nagyobb nyomás viszont csak tovább rontja a helyzetet, főként a kemény sörtéjű fogkefék használata okozhat olyan ínysérülést, ami nem látható azonnal.

6. Vigyázz a savas italokkal!

A nyálban természetes baktériumölő anyagok vannak, ezen kívül pedig az is a szerepe, hogy megakadályozza a savas közegek fogkárosító hatását. Viszont ha sok savas italt fogyasztunk, az enyhítheti a nyálban található enzimek működését. Óvatosan igyál kólát, gyümölcsleveket vagy energiaitalokat, mert ezek elég savasok ahhoz, hogy felborítsák az egyensúlyt.

7. Óvatosan a cukorral!

A cukros üdítőket is érdemes kerülni, nem csak a cukros ételeket, noha ezekről kevésbé esik szó. Egy előre legyártott narancslé legalább annyi bajt csinálhat a fogaidban, mint egy szelet csoki.

8. Az édességek mellé igyál vizet!

Ez segít abban, hogy az ételmaradványok ne maradjanak a szádban, és ne szaporodjanak el miattuk a káros baktériumok, amelyek fogszuvasodást és rossz leheletet okozhatnak.

9. Nézd át, milyen gyógyszert szedsz!

Néhány gyógyszer befolyásolhatja a szájüreg egészségét, így ha mostanában valami bajt érzékelsz, beszélj az orvosoddal, hátha olyasmit szedsz, ami nem tesz jót a szádnak vagy a fogaidnak.

10. Teljesen hagyd el a dohányt!

Szájrákot és ínysorvadást okozhat, ha cigizel – lehet, hogy magától értetődőnek tűnik, de az nem, hogy már egy-két cigi elszívása után is megnő a betegségek kockázata. A kocadohányzást sem érdemes kockáztatni.

Kép forrása: bernardbodo/Depositphotos.com