5 praktika, amikkel a végtelenségig variálhatod a salátáidat

Írta: ,

Bár vannak, akik szeretnék elhitetni velünk, a saláták valójában sosem lehetnek ízetlenek és unalmasak. Ha így érzed, akkor vagy rossz minőségű alapanyagokkal dolgozol, vagy nem próbáltad még sosem az alábbi praktikákat!

Ízesítsd előre!

Nem érdemes hagyni, hogy egy-egy saláta sokáig álljon magában, főleg szobahőmérsékleten, hiszen ezek a friss zöldségek hamar elveszítik ropogósságukat és zamatukat. Azonban akadnak olyan alapanyagok, amiknek kifejezetten jót tesz, ha kicsit korábban foglalkozol velük. Ilyen pl. az uborka és a paradicsom. Ezeknek önmagukban nincs túl sok ízük, viszont rengeteg vizet tartalmaznak, amik rendkívül ízletesek, miközben elkeverednek a dresszinggel. A megoldás szerencsére egyszerű: az apróra vágott zöldségeket kicsit sózd meg, pár percre tedd őket félre, majd amikor levet eresztettek, forgasd össze őket a saláta többi alapanyagával!

Jó ötlet ezt a lépést a hagymafélékkel is megtenni, ugyanis sokat veszítenek intenzitásukból a sózás hatására. Így nem kell attól tartanod, hogy még másnap is a hagymától fogsz bűzölögni, de nem is kell lemondanod erről az egészséges alapanyagról.

Variálj az öntetekkel

A salátaönteteket nem szabad félvállról venni, hiszen azok adják meg az igazi ízét ennek a fogásnak. Egy jó öntettel összeérik minden, ami a tányérra került, úgyhogy lényeges, hogy kellő figyelmet fordíts rá. A boltokban vásárolhatsz kész salátaönteteket, amik közül nem mindegyik rossz, de általában nagyon magas a kalóriatartalmuk, ráadásul sok bennük az ízfokozó és a cukor. Szerencsére otthon is pillanatok alatt készíthetsz öntetet. Remek öntet recepteket találhatsz itt!

Ha minimalista vagy, elegendő kevés olajat összekeverned pár csepp citromlével, vagy éppen ecettel, de akár kész balzsamecetet, szójaszószt is önthetsz a salátádra, így keverned sem kell semmit. Bármilyen friss, vagy szárított fűszert is szórhatsz a dresszingbe, nem tudsz melléfogni vele. Ha a hagyományos öntetek unalmasak, akkor még mindig nyúlhatsz a majonézhez, vagy éppen a mustárhoz, és persze az olyan intenzív ízesítőkre is ajánlatos gondolnod, mint amilyen a fokhagyma.

A salátádra emellett nem csak valamilyen öntet, vagy szósz kerülhet, hiszen ott vannak még a pesztók: ugyan ezek általában krémesebbek, tömörebbek, mint a hagyományos dresszingek, de citromlével, vízzel, vagy olajjal hígítva máris eleget tesznek a feladatuknak.

Ne csak nyersben gondolkozz

A legtöbb zöldségre és gyümölcsre igaz, hogy nyersen a legegészségesebb, de akadnak olyan alapanyagok is, amiket könnyebben és hatékonyabban feldolgoz a szervezet akkor, ha átesett valamilyen hőkezelésen. Az mindenesetre biztos, hogy már csak a változatosság jegyében is érdemes időnként főtt, grillezett, vagy éppen aszalt alapanyagokban gondolkoznod. A hagyományos, zöldséges salátákat bármikor feldobhatod mondjuk olajos aszalt paradicsommal, amivel egyúttal a dresszing alapját is biztosítottad.

Izgalmas keveréket jelenthet az is, ha a friss leveles zöldségek mellé húsosabb, grillezett alapanyagokat is teszel, például cukkinit. Ha pedig komplett fogásra vágysz, bármilyen gabonaféle, vagy éppen tészta ideális választásnak bizonyul. Ezek remekül kiegészítik a friss zöldségeket, és arról is gondoskodnak, hogy kellőképpen jól lakhass.

Jöhetnek a savanyúságok

Az ecetes, citromos dresszingekkel már eleve adhatsz a salátáidnak némi savanykás ízt, de ezt felturbózhatod akkor, ha savanyúságokat is teszel beléjük. Ez talán elsőre furcsa, de gondolj csak a klasszikus franciasalátára! Abba nemhogy gyümölcs kerül a zöldségek mellé, hanem még ecetes uborka is. Ezen a vonalon elindulva, nagyon ízletes és érdekes kombinációk születhetnek a savanyúságok felhasználásával. Jöhet a kovászos uborka, a gyöngyhagyma, a paprika, de a házilag savanyított zöldségek azok, amik külön is említésre méltóak. Ezeknek a levét is érdemes felhasználnod a saláták készítése során, szemben a bolti változatokkal, amikbe túlnyomórészt tartósítószer is került. Ráadásul utóbbiakból a hőkezelés végett hiányoznak a jótékony tejsavbaktériumok is, de a házi savanyúságokban csak úgy hemzsegnek!

Változatos textúrák

Érdemes kiemelnünk egy olyan gyümölcsöt a salátákat illetően, amit a többség zöldségként fogyaszt: ez az avokádó. Magas rosttartalma, jótékony zsírjai kiemelendőek, és azt is meg kell említenünk, mennyire jó választásnak bizonyul a saláták elkészítése során. Nem csak kockázni lehet, hanem villával szétnyomni, és így krémes, masszív alapot biztosít az olyan keményebb zöldségek mellé is, mint amilyen pl. a káposzta, vagy éppen a répa.

Ha te éppen nem krémesre és puhára, hanem ropogósra vágysz, akkor a zöldségek mellé jó ötlet magokat szórnod. Nem csupán a „hétköznapi” magokra gondolhatsz, mint amilyen a dió, vagy éppen a mandula, bár ezek is kiváló választásnak bizonyulnak. Salátákhoz remekül illik a lenmag és a szezámmag, amik annyi jótékony ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaznak, hogy érdemes lenne egy keveset minden nap fogyasztani belőlük. A könnyebb emészthetőség és jobb felszívódás érdekében célszerű kicsit megdarálnod, mielőtt a salátádra szórod őket!

Képek forrása: fahrwasser/depositphotos.commayuginphoto/depositphotos.comKucherAndrey/Depositphotos.com