Aktuálisabb, mint valaha: a tudat magasabb szintre való fejlesztése, avagy a Vipasszaná

Szőke Angéla
Írta: ,

Mai rohanó világunkban” – ezt a kifejezést már a nyolcvanas években is használták, és alig tudom elképzelni, az akkor élő emberek mit mondtak volna mai, 2019-es világunkra. Laptopok, okostelefonok és a kütyükön érkező konstans információhalmaz – tölts le egy új alkalmazást, válaszolj az emailre, írtam cseten, küldtem fotót: állandóan bombáz minket a digitális világ. Annak ellenére, hogy tisztában vagyunk vele, hogy a boldogsághoz egy lassabb élet vezet, nem igazán törjük magunkat ennek érdekében. Pedig a mindfullness, azaz a tudatos élet fogalma már begyűrűzött a köztudatba.

A buddhizmus módszere a meditáció, amely az egyetlen eszköz a tudat erősítésére és tisztítására, valamint nélkülözhetetlen a megvilágosodás felé vezető úton. Lényege a tudat koncentráltságának magasabb szintre fejlesztése, és egy olyan tudatállapot elérése, amelyben valós időben tapasztaljuk meg, ami történik velünk.

Mahasi Sayadaw volt az, aki az 1950-es években a Vipassana Mozgalom, másnéven a „betekintés-meditáció” elindítója volt Burmában. Tanításai a lét három jellemzőjébe való teljes belátást hangsúlyozzák, amelyekkel a meditációt gyakorló eléri a megvilágosodást és belép az ún. folyamba (szotápanna). Tanaiban a hangsúly a Szatipatthana-szuttán van – ezek ősi tanok a betekintés kifejlesztésére, a manapság divatos „mindfullness” alapjai –, illetve a tudatosság használatán, hogy elérjük a belátást az „én” mindig változó, állandótlan természetébe.

A vipasszaná az a meditáció, amely az éber jelenléttel segít abban, hogy ne uraljon minket az állandó tökéletesség-hajszolás, és a modern, nyugati társadalmakban az érzelmek kezelésének hatékony gyakorlati módjává is vált.

Betekintést jelent a létezés három igaz jellemzőjébe, ami nem más, mint az éntelenség, a szenvedés (és elégedetlenség) és az állandótlanság. Ez a fajta meditáció mindezt – többek között – a lélegzés tudatosságával éri el.

Aktuálisabb, mint valaha: a tudat magasabb szintre való fejlesztése, avagy a Vipasszaná

A vipasszanát az alábbi módokon lehet gyakorolni

  1. Befelé figyeléssel
  2. Elmélyedéssel
  3. A testrészek érzéseire való figyeléssel
  4. Az elmúláson való merengéssel
  5. Elemző meditációval és belső megfigyelésekkel

A gyakorlatok eltérőek lehetnek a különböző modern buddhista tanítások hagyományaiban, de a fő célja mindegyiknek a betekintés kialakítása, amelyhez az élet átmenetiségén való elmélyülést és a tudatos légzés technikáját használják. Ehhez semmi különleges dologra nincs szükségünk, mindössze arra, hogy megfigyeljük a légzésünket. Ennek két alkalmazott fajtája az ülő és sétáló meditáció. A testrészek érzéseire való összpontosítás által bepillantást lehet nyerni az állandótlanság természetébe, illetve az érzések keletkezésébe és elmúlásába.

A vipasszaná egy nagyon gyengéd, de rendkívül alapos meditációs technika, amelynek célja felettébb magasztos és hosszú évek kellenek ahhoz, hogy elérjük, ezért célszerű „kicsiben” kezdeni.

Először csak egy rövid intervallumot próbálj meg teljes tudatosságban megélni, utána pedig egyre hosszabbakat, míg végül el lehet jutni oda, hogy az egész életed így éld.

A buddhizmus végső célja a belső béke, a harmónia elérése életünk átmeneti állapotával, tökéletlen valónkkal és az elkerülhetetlen elmúlással kapcsolatban. Ha a vipasszanát kitartóan gyakoroljuk, nemcsak koncentrációnk fejlődik, de erkölcseink és életmódunk átalakításával környezetünk és önmagunk számára is harmonikusabbá válunk. Az egyre tisztább tudat által a bölcsesség is megjelenik, és azzal, hogy elfogadjuk az állandó átmenetiséget és az elmúlás természetességét, ki tudjuk tárni tudatunkat.

Kép forrása: calebming/Depositphotos.com

Fókuszban

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!

Innen tudhatod, hogy jó sportcipőt vásároltál a gyereknek

A jó sportszereken és sportruházaton több múlik, mint gondolnád!