Így változtathatsz az egészségeden a légzéseddel

Fehér Dia
Írta: ,

A légzés elég intuitív folyamat, amire éppen ezért nem is figyelünk eléggé. Azonban elindult egy mozgalom, aminek követői úgy vélik, hogy a légzésgyakorlatok - vagyis az, ha ritmikusan lélegzel és oda is figyelsz a folyamatra - segíthet a magas vérnyomáson, jót tesz az emésztésnek és képes a stressz csökkentésére. De mi az igazság, mire képes ez a módszer? Most kiderül!

A légzőgyakorlatoknak számtalan fajtája létezik, ami pedig közös bennük, hogy ezek irányított folyamatok, melyek során akarattal változtatsz a légzés ritmusán, szimplán odafigyelsz a levegővételre, de ide sorolhatjuk a jóga során alkalmazott különböző légzéstechnikákat is. Az egyik legnépszerűbb ilyen gyakorlat az, amikor a rekeszizomhoz veszed a levegőt, ezáltal mélyül és lassul a légzés.

Dr. Belisa Vranich, klinikai szakpszichológus és légzőgyakorlat-oktató szerint a hasi légzés során (vagyis, amikor a rekeszizomhoz veszed a levegőt) nem használjuk a váll és a nyak izmait, emellett rövidebb a kilégzés és hosszabb a belégzés.

A módszer tudományosan is alátámasztott, a Nature című tudományos folyóiratban megjelent kutatás szerint ugyanis tényleg képes lehet csökkenteni a magas vérnyomást. 

A lassú, mély lélegzés ugyanakkor a Western Michigan Egyetem kutatása szerint képes csökkenteni a fájdalmat is. Egy másik, a Clinical Gastroenterology and Hepatology című lapban közölt tanulmány pedig megállapította, hogy a rekeszizom-légzés a refluxos betegek előnyére is válhat. Azonban ezek a kutatások elég rövid intervallumot vizsgáltak, így az eredményeik hosszú távon még nem mondhatóak bizonyosnak. 

A mentális egészségre viszont kétségtelenül pozitív hatással lehet a légzőgyakorlatok rendszeres végzése.

Szakértők szerint ugyanis a légzőgyakorlatok hangulatjavító, nyugtató hatásúak, így a depresszió és szorongás tüneteit is képesek csökkenteni. Ugyanez a helyzet a poszttraumás stressz szindrómával küzdőkkel is, az ő állapotukban is javulást hozhat, ha beiktatnak néhány légzőgyakorlatot a napi rutinjukba.

Akkor most érdemes neked is rendszeresen légzőgyakorlatokat végezned?

Nyugodtan iktasd be a relaxációdba őket, vagy akkor is bevetheted ezt a trükköt, ha stresszes vagy. Ennek ellenére, ha komolyabb betegséggel küzdesz, pusztán légzőgyakorlatokkal kevés esély van arra, hogy meggyógyulj. Ha viszont szeretnél kiszakadni a hétköznapi pörgésből, vagy inkább nem is beszélnél arról, milyen napod volt, akkor vonulj félre és csitítsd le az elmédet egy párperces gyakorlattal!


via GIPHY

Fókuszban

Lehetünk anyagilag biztonságban, ha baj van - Megtakarítás nélkül is!

Harmónia kívül-belül - Tökéletes páros a Lenortól

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra!