Tovább élhetünk, ha lecsendesítjük az elménket - De mit is jelent ez?

Nagy Niki
Írta: ,

A stressz káros hatásairól már valószínűleg mindenki tud – itt most nem is erről lesz szó, hanem arról, hogy a túlságosan aktív, folyamatosan kattogó agy rengeteg energiát vesz el a szervezettől, mindegy, mitől olyan hiperaktív. Szakértők szerint vannak módszerek, amelyekkel le tudod csendesíteni a zakatoló agyadat, és ezzel, legalábbis egy új kutatás szerint, tovább is élhetsz.

Az ember azt hinné, hogy ha folyamatosan dolgoztatja az agyát, azzal jót tesz neki – hiszen az agyban a stimuláció hatására erősödnek az idegsejtek közötti kötelékek, és az idegsejtek maguk is megsokasodnak, ellenállóbbak lesznek. Egy friss kutatás szerint azonban, amit a Harvard Orvosi Iskola kutatói végeztek, és ami a Nature tudományos folyóiratban jelent meg, ez nem feltétlenül igaz – a „csendes”, kevésbé aktív agy hosszabb életet eredményezhet.

Az eredményre úgy jöttek rá, hogy megvizsgálták 60 éves koruk környékén, és 100 éves kornál idősebben elhunyt emberek agyszöveteit, és kiderült, hogy az idősebb korukban elhunytaknál kevesebb volt az aktivitás során létrejövő gének mennyisége. A REST nevű protein elnyomja a neurális aktivitást, és összefüggésbe lehet hozni az élethossz alakulásával.

Mivel a REST magában elnyomja a neurális aktivitást, ezért kutatók állatkísérletek során megfigyelték, hogy ha hagyják dolgozni, akkor az alanyok tovább éltek, ha elnyomták az aktivitását, akkor viszont rövidebb ideig.

Hogy ez mit jelent pontosan? Az, hogy ha néha kikapcsolod az agyadat napközben (unatkozol, meditálsz, nem végzel olyan tevékenységet, ami nagy agymunkával járna), az hosszabb élethez vezethet.

Az alábbi tippekkel kicsit megnövelheted az esélyét annak, hogy szerencsés esetben akár a bűvös 100 évet is megközelíthesd.

Figyelj oda a testedre!

Az első lépés az legyen, hogy észrevedd, ha stresszes vagy, ha kimerültél, ha feszültség van a testedben. Ez a legfontosabb, hiszen amíg nem tudsz odafigyelni a szervezeted jelzéseire, soha nem fogod tudni, hogy mikor jön el az ideje a lazításnak.

AnnaOm/depositphotos.com

Nem mindig arról kell szólnia, hogy mindent eltüntess a fejedből, hanem inkább arról, hogy tudd, mikor kezd túltelítődni, mikor pörög százhúsz százalékon az agyad, ami, nem nehéz kitalálni, nem tesz neki túl jót.

Tanulj meg unatkozni!

Annyi lehetőségünk van manapság arra, hogy elfoglaljuk magunkat, hogy elfelejtettünk unatkozni. Tudod, ez az az állapot, amikor nem csinálsz semmit, nem próbálod meg hasznosan eltölteni az idődet, egyszerűen hagyod, hogy csak úgy legyél. Így nem éri stimuláció az agyadat, és van ideje egy kicsit lenyugodni, megpihenni, és nem csak alvás közben kap egy kis kimenőt.

Ismerd fel a kiégést!

Lassan népbetegséggé válik a kiégés, pedig ha időben felismernéd a tüneteket, elkerülhetnéd, hogy bekövetkezzen. Ez összefügg az első tippel: ha figyelsz a testedre, tudod, hogy mikor van baj, és mikor kell újragondolnod a prioritásaidat és a magánélet-munka egyensúlyát.

Megelőzni a teljes kiégést mindig sokkal könnyebb, mint utána helyrehozni, és visszaállítani magad az eredeti állapotba.

Meditálj!

Sokan még mindig áltudományos humbugnak tartják, de a meditáció tényleg segíthet azon, hogy kevésbé legyél stresszes, túlhajszolt, ideges, és hozzájárul a kiégés elkerüléséhez is. Követheted a saját módszeredet is, választhatsz egy appot, ami szimpatikus, vagy akár járhatsz meditációs tréningre is, a lényeg az, hogy csendesítsd el az agyadat legalább napi néhány percre – később megköszöni majd.

fizkes/depositphotos.com

Fókuszban

7 gyakori tünet, ami magnéziumhiányra utalhat - Rád hány igaz?

Full hibrid, plug-in hibrid vagy mild hibrid? Tegyünk rendet a fejekben hibrid fronton

Csak olyat ajándékozz, amit magadra is kennél! 7 fantasztikus növényi alapú kozmetikum karácsonyra

Tündököljön otthonod is a legjobb formájában!