Sziesztázz! Így hat a szervezetedre a délutáni alvás

Írta: ,

A napközbeni szundikálás javítja a rövidtávú memóriát a fiatal felnőtteknél – derül ki egy friss kutatásból. Ez azt jelenti, hogy sokkal jobban tudsz tőle dolgozni és tanulni… De akadnak itt még más egészségügyi előnyök is!

A kísérlet

1/5 A kísérlet

A texas-i Baylor Egyetem szakértői laboratóriumi körülmények között vettek rá önként jelentkezőket a délutáni alvásra.

Szavakon alapuló memóriatesztet töltettek ki velük, illetve megmérték a vérnyomásukat a csendes pihenő előtt és után. 
Bebizonyosodott, hogy a fiatalok több szóra emlékeznek a szundit követően, az idősebbek vérnyomása pedig jelentősen csökken.
Miért csak a fiataloknál?

2/5 Miért csak a fiataloknál?

Az alvás – főleg annak gyors szemmozgásos mély szakasza, azaz a REM-fázis – kulcsszerepet játszik a memória működésében, hiszen elősegíti az emlékek rendszerezését és tárolását.

Az agykutatók feltételezik, hogy a fontosnak ítélt emlékek ilyenkor „szilárdulnak meg”, tehát átkerülnek a hosszú távú memóriába, a többitől pedig a sejtek szintén a szundikálás alkalmával szabadulnak meg. 
Az idősek alvásciklusa szaggatottabb, sekélyesebb, ennélfogva kevesebb mély periódus van benne.
Egyre divatosabb a szieszta

3/5 Egyre divatosabb a szieszta

„Egyre többen voksolnak a délutáni alvásra, ezért is vágtunk bele ebbe a kutatásba. Tudni akartuk, hogy ebben a napszakban ugyanolyan hasznos-e a pihenés, mint éjszaka” – fogalmazott Michael Scullin, a Baylor Egyetem alváspszichológusa.

A kísérletben résztvevő 18-30,valamint 60-80 évesek másfél órán keresztül húzták a lóbőrt, vagy ugyanennyi ideig ébren maradtak, miközben elektródákkal mérték az agyi aktivitásukat. Ez az időtartam nagyjából a mediterrán sziesztáénak felel meg.
Add tovább a családban!

4/5 Add tovább a családban!

Az egészséges idősebb résztvevők vérnyomása 140/80-ról 130/75-re csökkent. (A 120/80-as érték számít tökéletesnek, a kezelést igénylő magas vérnyomás alsó határa pedig 140/90.) 

Az is világossá vált azonban, hogy a légzéskimaradásos zavarral, más néven alvási apnoéval küszködő időseknél 150/90-re növekedett az érték, ami valószínűleg az alvás közben fellépő oxigénhiánynak tudható be. 
Érdemes a szüleidnek és a nagyszüleidnek is tisztában lenniük ezzel az összefüggéssel.
A végkövetkeztetés

5/5 A végkövetkeztetés

Az említett tudományos eredmények legfontosabb tanulsága, hogy a délutáni alvás éppolyan kedvezően hat a fiatalok memóriájára, mint az éjszakai. 
Az idősebbeknél nem sikerült hasonló kognitív előnyre rávilágítani, ám alvási apnoé hiányában regenerálódik tőle az érrendszer és a szív. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a szieszta kiválóan oldja a stresszt, tehát számos mentális és fizikai egészségügyi problémát megelőzhetsz vele. 
Már csak a főnöködet kell meggyőznöd… mutasd meg neki ezt a cikket!