Tudományosan bizonyított: ez a legjobb módja a stresszoldásnak

Írta: ,

Egy-egy nehezebb nap, az anyóssal töltött hétvége vagy a gyerekek pesztrálása után mindenkinek nagyon-nagyon jól jönne egy olyan stresszoldó módszer, ami tuti beválik, és amivel rövid idő alatt elengedhetjük a bosszúságainkat. Egészen eddig híre-hamva sem volt ilyen technikának, most azonban kutatások bebizonyították: a progresszív izomlazítás a leghatásosabb stresszoldó módszer.

Mi az a PMR? Kép forrása: nomadicdecorator.com

A progresszív izomlazítás (progressive muscle relaxation, PMR) nem újkeletű dolog, már régóta ismerjük és használjuk a stresszoldásban – csak eddig nem tudtuk, hogy valóban ennyire hatékony.

A technika lényege nagyon egyszerű: fokozatosan, tudatosan kell elernyesztenünk a feszült izmainkat, és csak erre figyelni, a külvilágot teljesen kizárva.

A módszert először Edmund Jacobson amerikai orvos használta a tartós izomfeszültség feloldására, ami a stressz és a szorongás egyenes velejárója – ezért szokták Jacobson-féle progresszív izomlazításnak is nevezni.

Hogyan működik?

A PMR-t nagyon egyszerű alkalmazni, és ami még fontosabb: sokkal könnyebb kizárni vele a külső zajokat, mint a meditációval, mert itt tényleg van mire figyelni a gyakorlatok közben.

A módszer annyiból áll, hogy néhány másodpercig meg kell feszíteni, majd elengedni bizonyos izomcsoportokat, meghatározott sorrendben.

Általában először az arccal, a nyakkal, majd a karokkal, törzzsel, lábakkal kell ezt tenni, szépen haladni lefelé, lehetőleg minél kisebb izomcsoportokat külön mozgatva. Ez azt jelenti, hogy például az arc esetében először a szem körüli apró izmokat kell befeszíteni, tehát grimaszolni, aztán hirtelen az egészet elernyeszteni – és így tovább a homlokon, az orcákon, az állkapcson stb.

Az egész test feszítésének és elengedésének nagyjából húsz-harminc percet kell igénybe vennie.