Tudományosan bizonyított: ez a legjobb módja a stresszoldásnak

Írta: ,

Egy-egy nehezebb nap, az anyóssal töltött hétvége vagy a gyerekek pesztrálása után mindenkinek nagyon-nagyon jól jönne egy olyan stresszoldó módszer, ami tuti beválik, és amivel rövid idő alatt elengedhetjük a bosszúságainkat. Egészen eddig híre-hamva sem volt ilyen technikának, most azonban kutatások bebizonyították: a progresszív izomlazítás a leghatásosabb stresszoldó módszer.

Mi az a PMR? Kép forrása: nomadicdecorator.com

1/4 Mi az a PMR?

A progresszív izomlazítás (progressive muscle relaxation, PMR) nem újkeletű dolog, már régóta ismerjük és használjuk a stresszoldásban – csak eddig nem tudtuk, hogy valóban ennyire hatékony.

A technika lényege nagyon egyszerű: fokozatosan, tudatosan kell elernyesztenünk a feszült izmainkat, és csak erre figyelni, a külvilágot teljesen kizárva.

A módszert először Edmund Jacobson amerikai orvos használta a tartós izomfeszültség feloldására, ami a stressz és a szorongás egyenes velejárója – ezért szokták Jacobson-féle progresszív izomlazításnak is nevezni.

Hogyan működik?

2/4 Hogyan működik?

A PMR-t nagyon egyszerű alkalmazni, és ami még fontosabb: sokkal könnyebb kizárni vele a külső zajokat, mint a meditációval, mert itt tényleg van mire figyelni a gyakorlatok közben.

A módszer annyiból áll, hogy néhány másodpercig meg kell feszíteni, majd elengedni bizonyos izomcsoportokat, meghatározott sorrendben.

Általában először az arccal, a nyakkal, majd a karokkal, törzzsel, lábakkal kell ezt tenni, szépen haladni lefelé, lehetőleg minél kisebb izomcsoportokat külön mozgatva. Ez azt jelenti, hogy például az arc esetében először a szem körüli apró izmokat kell befeszíteni, tehát grimaszolni, aztán hirtelen az egészet elernyeszteni – és így tovább a homlokon, az orcákon, az állkapcson stb.

Az egész test feszítésének és elengedésének nagyjából húsz-harminc percet kell igénybe vennie.

Tényleg hatékony? Kép forrása: wynwileyphotoblog.com

3/4 Tényleg hatékony?

Most már éppen elég tudományos kísérlet bizonyítja, hogy a PMR sokkal jobb, mint bármelyik másik stresszoldó technika.

Egy kutatásban például 87 végzős diákot vizsgáltak, akiknek egyik fele a PMR-t használta, másik fele pedig meditált a stressz csökkentése érdekében. Miután megtanították nekik a módszereket, levetítettek egy stresszt kiváltó videót, és megmérték a stressz-szintjüket – ezután a tanult technikákat alkalmazva lejjebb kellett tornázniuk a szorongást.

Mindkét csoportnak nagyjából egyformán lecsökkent a stressz-szintjük, mégis, a PMR-es diákok tovább maradtak nyugodtak.

Miért jobb? Kép forrása: alignedholistics.com

4/4 Miért jobb?

A PMR azért sokkal jobb, mint a többi stresszoldó technika, mert nagyon könnyen és gyorsan elsajátítható. Míg a többi módszerhez pontosabb tanulás és koncentráció kell, addig a PMR esetében az izommozgásra és -elengedésre figyelünk, így nem kell tudatosan kizárni a külvilágot, elég, ha csak a módszerre koncentrálunk.

Igazán elengedni magunkat nagyon nehéz, de így, hogy van mire figyelni, előbb-utóbb sikerül kizárni a stresszt, és csak arra koncentrálni, mit érzünk az izmainkban.

Nem utolsó sorban pedig az izomfeszítés és -elengedés tökéletes arra is, hogy nem csak mentális, de fizikai síkon is lenyújtsuk mindenünket.