Sikeresebbé szeretnél válni? Tippek az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez

Írta: ,

Az érzelmi intelligencia legtöbbször legalább olyan fontos az életben való boldoguláshoz, mint a tájékozottság, az intelligencia, vagy a tudás. Ez a képességünk segít elnavigálni a saját és a mások érzelmeinek útvesztőiben, illetve ennek köszönhető, hogy empátiával, valamint megértéssel tudunk fordulni barátainkhoz. Az EQ azonban nem csak kapcsolatainkra lehet hatással, de a munkahelyi sikereinkhez is nagyban hozzájárulhat. Ha szeretnéd fejleszteni az ehhez kapcsolódó készségeidet, próbáld ki a most következő módszereket!

1/5 Gyakorold a tudatos jelenlétet!

Az emberrel gyakran előfordul, hogy a mindennapok rohanása, a munkahelyi határidők, és családi kötelezettségek közepette automata pilóta üzemmódba kapcsol, és elfelejti megélni a jelen nyújtotta örömöket.

Erre kínál megoldást az eredetileg Jon Kabat-Zinn által kifejlesztett módszer, a mindfulness, melynek lényege:

figyelmet fordítani a jelennek, nyitottan viszonyulni érzéseinkhez, és ítéletmentesen elfogadni azokat.

Azzal, hogy ítélet nélkül megfigyeled a gondolataidat, tudatosabbá válhatsz a mindennapok során, így sokkal tisztábban látod majd önmagadat és a környezetedet is, továbbá könnyebben megbirkózol majd a különböző problémákkal.

 

2/5 Légy jobb hallgatóság!

Az aktív, figyelmes hallgatás elengedhetetlen ahhoz, hogy megértsünk másokat, és hatékonyabban kezeljük konfliktusainkat. A konfliktuskezelés sokkal könnyebb, ha érdeklődéssel viszonyulsz a partneredhez, és megtiszteled azzal, hogy odafigyelsz, arra, amit mond.

Így nagy valószínűség szerint a másik is nyitottabban viszonyul majd hozzád, ezáltal gyorsabban juthattok kompromisszumra.

Ahhoz, hogy elfogattasd valakivel a nézőpontodat, vagy az ötleteidet, először is meg kell értened a beszélgetőpartnered álláspontját, motivációit is. Ez pedig kizárólag az aktív hallgatáson keresztül teljesülhet.

 

Tanulj a kritikából! Kép forrása: peus/depositphotos.com

3/5 Tanulj a kritikából!

A kritikát sosem könnyű elviselni. Sokan támadásnak, vagy inzultusnak veszik, pedig, valójában sokat tanulhatunk belőle, és ahelyett, hogy megsértődnénk, felhasználhatjuk a személyes fejlődésünkhöz is.

Ha negatív kritikát kapsz, két dolgot tehetsz: félreteheted a sértődöttségedet, és tanulhatsz a szituációból, vagy hagyhatod, hogy az indulatok magukkal ragadjanak.

Az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez az is jó módszer lehet, ha időnként visszajelzést kérsz a barátaidtól, ismerőseidtől, és kikéred a véleményüket saját reakcióiddal, viselkedéseddel kapcsolatban.

 

4/5 Számolj el háromig!

Igyekezz kontrollt gyakorolni az érzelmeid felett, és mindig számolj el háromig, mielőtt valami olyat tennél, vagy mondanál, amit esetleg később megbánnál!

Ha például kapsz egy idegesítő, vagy bántó e-mailt, ne válaszolj azonnal, inkább számolj el háromig, és várj, amíg egy kicsit megnyugszol!

Ugyanez vonatkozik a közösségi média üzenetekre, vagy arra a helyzetre, mikor egy kolléga irritáló megjegyzést tesz az egyik megbeszélés során.

Sokkal jobb, ha tiszta fejjel válaszolsz, így elkerülheted a kellemetlen szituációkat, és megelőzheted, hogy a vita elfajuljon.

5/5 Lélegezz!

A túl sok stressz életünk megrontója lehet. Hatását nem csak pszichésen, de a fizikailag is megtapasztalhatjuk: sebesebben ver a szívünk, szaporább a légzésünk, kevésbé tudunk tisztán gondolkozni.

A stressz ellen kiváló fegyvert jelenthetnek a légzőgyakorlatok. Amikor feszültnek érzed magad, lélegezz lassan, és szívd be mélyen a levegőt! Kizárólag a légzésedre koncentrálj!

Mindez segíthet csökkenteni a feszültséged, így nyugodtabb leszel, és könnyebben megbirkózol majd a negatív eseményekkel, konfliktusokkal.

A magas EQ-val rendelkező emberek jellegzetes tulajdonsága, hogy még stresszhelyzetben is képesek megőrizni higgadtságukat.