5 tudományos magyarázat arra, miért érezheted magad letörtnek ok nélkül

Írta: ,

Még ki sem keltél az ágyból, de máris elszállt minden életkedved? Úgy érzed, legszívesebben meg sem mozdulnál, csak tévéznél és feküdnél egész nap? Ráadásul nincs is rá különösebb okod, mégsem tudod elűzni magadtól a borús hangulatot... Természetesen mindenkinek vannak ehhez hasonló „mehh” napjai, de vajon mi váltja ki őket?

A hűvösebb hónapokban a napsütés ritka vendég, ez pedig alapjáraton is elronthatja egy kicsit a kedved – akadnak azonban olyan emberek, akikre ez sokkal erőteljesebb hatással van.

Egy több száz fős felmérés során szakértők megállapították, hogy a jó idő beköszöntével értelemszerűen egyre többen mennek ki a szabadba szórakozni, ezzel együtt pedig megnő az emberek jókedve is. Sokkal rugalmasabbak lesznek, és kreatívabb megoldásokat találnak a problémáikra; a téli időszakban azonban ez elmarad.

Ezt a jelenséget szezonális affektív zavarnak nevezik: a lehangoltság évszakokhoz köthető, ami hosszú távon komolyabb depresszióvá alakulhat át. Ez az állapot leginkább a nőkre jellemző, és komoly kihatással van a pihenésre, az étvágyra, sőt, még a motivációra is.

Nem véletlenül javasolják a szakértők, hogy a téli depresszió esetén fogyassz minél több D-vitamint. Nagyon sok embernél ugyanis ennek hiánya okozza a rosszkedvet – túl keveset visznek be az étrendjükkel a szervezetükbe, vagy nem töltenek elég időt a napon.

Utóbbi pedig az esős, hűvös időszakban, valljuk be, elég nagy kihívás. Ez a szerves vegyület azonban nemcsak a hangulatod alakulásában tölt be fontos szerepet, de a csontjaid egészségében is, sőt, még az immunrendszeredet is erősíti.

Úgyhogy ha legközelebb rosszkedvűnek érzed magad, egyél halat, májat, tojássárgáját vagy mézet, ezek ugyanis viszonylag nagy mennyiségben tartalmaznak ebből a vitaminból.