Az őszi depresszió tényleg létezik - és így küzdhető le!

Írta: ,

Minden évben megtörténik: ahogy a napfény elkezd olyan hamiskásan, laposan sütni a nyári őrületes perzselés után, már tudhatjuk, hogy jön az ősz és mindaz, ami vele jár... Lehullanak a levelek, hamarabb lesz sötét és hirtelen egy kicsit minden szürkébbé válik körülöttünk - ha úgy érzed, nálad is hasonló tünetek ütik fel a fejüket a nyár végeztével, elég valószínű, hogy te is hajlamos vagy belesüppedni az őszi depresszióba. Egy igenis létező jelenségről van szó: valójában az évszakváltó hangulatingadozás az, ami mindannyiunkra jellemző egy kicsit, de mind közül a legtöbb embert a szeptemberi kezdés viseli meg. De miért?

Az ősz köztudottan tele van új dolgokkal, történésekkel: kezdődik az iskola, új állást keresünk a nyári szabadságolás után (vagy csak szeretnénk, mert még a régi munkánktól szenvedünk), megvesszük a fitneszbérletet, életmódváltásra adjuk a fejünket - bármi is legyen az oka a belső szorongásainknak, ha tudjuk, hogy e mellé még érkezik a hideg és a sötét is, az valóban nem valami vigasztaló. 

Bár sokan fel tudják úgy fogni a dolgot, hogy a szeptembert januárként, új kezdetként kezelik (talán ez a legjobb módszer), azért ez nem mindenkinek olyan egyszerű. Ha érzed, hogy jön a levélhullajtós melankólia, fogadd meg ezeket a tanácsokat és hagyd magad mögött minél hamarabb a negatív érzéseket!

Nem kell mindenbe belevágnod!

Amikor véget ér a nyári henyélés, hajlamosak vagyunk maximalista diktátorként szinte ostorral átcsapkodni magunkat a szeptemberbe: új sport, új hobbik, még egy félállás, nyelvtanfolyam, felnőttképzés, valamilyen kurzus, fitneszbérlet - persze tök jó, ha nem hagyod el magad és tettvágyat érzel legbelül, de azért nem kell négyszeresen túlvállalnod magad.

Koncentrálj egy vagy két számodra fontos tevékenységre, a többit elég, ha később kezded el, ha kialakult már a napi rutinod, és átlátod mi fér még bele a napjaidba. 

Ha már beiratkoztál egy nyelvtanfolyamra, nem kell mellé még három elfoglaltság - csinálj időt magadnak arra is, hogy ha a kurzus után fáradtan hazaesel, legyen lehetőséged lazítani. Nem is hinnéd, de a túlvállalás folyamatos és túlzott mértékű agyalást, majd szorongást szül - inkább érezd azt, hogy kis lépésekben, de stabilan haladsz előrefelé!

Ne töltsd ki minden idődet!

Mikor unatkoztál utoljára? Ha alig emlékszel a pillanatra, akkor pont itt az ideje egy kis őszi lazításnak - félre ne érts, nem arra buzdítalak, hogy minden szombaton ülj otthon és unalmadban filmezz és kajálj; inkább azt értsd meg, hogy ha véletlenül akad pár szabad órád és azt munkával töltöd, az egyenes út a kiégéshez...

Legközelebb, amikor tudod, hogy lesz egy szabad estéd vagy délutánod, próbálj ki valami teljesen új dolgot: menj el egy félórás hot jógára, nézz meg egy kiállítást vagy ülj be egy ismeretlen kávézóba olvasni!

Ezek a pillanatok feltöltenek és ellátnak annyi energiával, hogy utána újabb motivációkkal felvértezve végezhesd a dolgod, kipihenten.

Töltekezz vitaminokkal

A koraősz a legjobb időszak arra, hogy feltöltsd a D-vitaminraktáraid, mert végre nem égsz le egy kis napozástól: fuss vagy sétálj sokat a szabadban és készítsd fel a szervezeted a télre!

A magnézium is nagyon hasznos táplálékkiegészítő: könnyebb lesz vele elviselned az őszi stresszt, kevésbé leszel fáradt és az idegeidet is megnyugtatja – de nemcsak kapszula formájában érdemes magadhoz venned a vitaminjaid!

Egyél rengeteg sötétzöld zöldséget, iktass be mindennap egy pohár friss smoothiet, mozogj és igyál sokat, és ami a legfontosabb: ősszel is kerüld a mesterséges alapanyagokat, a cukrot és a fehérlisztet!

A legkedvezőbb, ha belevágsz egy diétába, de ne hozz drasztikus döntéseket, inkább a fokozatos életmódváltás mellett tedd le a voksod, hiszen így sokkal könnyebb lesz az őszi negatív érzésekkel való megbirkózás is.