Nyugtasd le az elméd – Meditációval a kiegyensúlyozottabb életért

Írta: ,

A felgyorsult és ezáltal igencsak stresszessé vált világban fontos, hogy valóban ki tudjunk kapcsolni egy időre, le tudjuk csendesíteni az elménket és megnyugodni egy kicsit, egy rövid időre kikapcsolni a mindennapi problémákat. Ehhez jó megoldás lehet a meditáció, hiszen szinte bárhol és bármikor végezhetjük, és bizonyítottan jótékony hatással van a szellemi, lelki és testi egészségünkre is. A meditáció ugyanis oldja a stresszt, lecsendesíti és megnyugtatja az elmét, emellett pedig megteremti a harmóniát, a kiegyensúlyozottságot, a belső békét az életünkben. A meditáció növeli a tudatosságot, és segít, hogy konfliktusaidat, belső küzdelmeidet felszámolhasd.

Diószegi Ilona, a Himalájai Jóga Tradíció jógaoktatójának elmondása szerint naponta megszámlálhatatlan impulzus ér bennünket, melyek mennyisége feldolgozhatatlan. Ahogyan a testünket megtisztítjuk nap mint nap, a belső világunkra, elménkre, érzéseinkre is bőségesen ráfér a lecsendesítés, tisztán tartás, és ehhez remek módszer a meditáció. – A rendszeres meditáció javítja a koncentrációt, nyitottabbá, elfogadóbbá tesz önmagunkkal és másokkal szemben. Segíti az intuíció fejlődését, a spontenaitást, és segítségével sokkal inkább képessé válunk az öröm megélésére is. A meditáció csökkenti a szorongást, haragot, depressziót és feszültséget, és jótékony hatást fejt ki azok számára, akik valamilyen traumát szenvedtek – mondta el a jógaoktató.

A meditáció hatására életünk harmonikusabbá, békésebbé válik. – A rendszeres meditáció célja azonban ezen túlmutat: olyan eszköz, amely segítségével az elménk, és mi magunk is egyre szabadabbá, félelem nélkülivé válhatunk – tette hozzá a szakember.

A meditáció gyakorlását csoportban, tapasztalt tanár segítségével könnyebb elkezdeni, ilyenkor ugyanis a vezető elméjének ereje és stabilitása segít a saját belső világunk lecsendesítésében. – Biztosan mindenki tapasztalta már, hogy bizonyos személyek jelenléte pozitívan hat ránk, könnyebb a közelükben ellazulni, megpihenni. A meditáció a csoportvezető segítségével ehhez hasonlóan működik – magyarázta Diószegi Ilona.

Kezdetben segítséget jelent a vezetett meditáció, hiszen ez elme egy új útvonalat tanul, új szokásmintát alakít ki. – A gyakorlás előrehaladtával azonban a folyamat egyre inkább belsővé válik, és a külső vezetés inkább zavaró lehet. Belső vezetőként a lélegzetet, különféle mantrákat alkalmazunk – mondta a jógaoktató. A szakember szerint a különböző meditációs hanganyagok is segítséget nyújthatnak meditációs gyakorlásunkban, azonban fontos megvizsgálni, hogy ezek hiteles forrásból, tradícióból, tanártól származnak, hogy valóban segítségünkre legyenek.

A meditációt természetesen nem lehet egyik napról a másikra megtanulni, hiszen ez egy folyamat, egy belső utazás. A meditáció ritmusa mindenki számára más lehet: tudományos kutatások alapján, már 8 hetes folyamatos gyakorlás után kimutatható pozitív élettani hatása. – A meditációnál azonban érdemes elengedni a teljesítményt, azt a szokásunkat, hogy túl akarunk lenni rajta, el akarunk érni valamit. Ellenkezőleg, sokkal fontosabb az öröm megtapasztalása a folyamatban, a „milyen jó csak úgy lenni” érzete. Legtöbbünk számára ez tanulandó, hiszen ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy a cselekvés, teljesítmény révén vagyunk hasznosak és szerethetőek, de ez szerencsére nem így van – hívta fel rá a figyelmet a Himalájai Jóga Tradíció tanára.

A szakembert kérdeztük arról is, hogy valóban igaz-e, hogy akik nagyon régóta meditálnak, képesek eljutni akár egy másik tudatállapotba is a meditáció segítségével. – Mindannyian megélünk többféle tudatállapotot minden nap, csak legfeljebb nem tudunk róla: ilyen például az éber, álom és mélyalvás tudatállapota is. A meditáció során az agy egyre finomabb rezgésű hullámokat bocsájt ki – ezeket théta és delta hullámoknak nevezzük, és ezáltal tudományos eszközökkel is mérhető, milyen mély a meditációnk. Az Indiában lévő Himalája Központban külön laboratóriumot fejlesztettek ki ebből a célból – tette hozzá Diószegi Ilona.