5 jel, hogy notórius szorongó vagy – Nem csak túlliheged a problémádat!

Írta: ,

Néha mindenki aggódik valami miatt. Van, aki izgulósabb és van, akinek úgy tűnik, kötélből vannak az idegei, de nem lehet mindent az alkati sajátosságra fogni. A szorongás okozta stressz rendkívül rossz hatásra lehet az egészségedre, ezért a problémát mindenképpen kezelni kell.

Bárki lehet szorongó

Vannak, akik attól is zavarba jönnek, ha nyilvánosság előtt kell beszélniük, mások állandó szerepléssel vagy komolyabb felelősséggel járó munkát végeznek – mégis krónikus szorongók lehetnek. A szorongás ugyanis nem minden esetben akadályoz meg a cselekedetben, de ettől még állandó stresszben tarthat, megnehezítheti az elalvást, megakadályozza, hogy feldolgozz akár banális, apró kudarcokat is.

Ha észleled magadon ezeket a jeleket, akkor mindenképpen érdemes segítséget kérni, mert a notórius szorongás egyáltalán nem természetes, és nem kell vele együtt élned. Szerencsére léteznek olyan terápiák, amelyekkel sok esetben kiváló eredményeket lehet elérni, akár már egészen egyszerű gyakorlatokkal is.

Mindenki azt gondolja, nyugodt vagy, akkor is, mikor pánikolsz

A szorongásnak lehetnek látható és egyértelmű jelei: elcsukló hang, izzadás, kipirosodás, gyors szívverés, vagy teljes leblokkolás.

Érdekes módon azonban vannak, akik kívülről látszólag teljesen sztoikusak maradnak, miközben belül pánikolnak. Ez bizonyos helyzetekben persze kimondottan jól jöhet, de fontos, hogy tudd: nem az a fontos, amit a külvilág lát, hanem az, amit te érzel.

Az is lehet, hogy a pánik olyan ismerős érzés a számodra, hogy már megtanultad kompenzálni, elkendőzni. Ha te úgy érzed, hogy állandóan szorongsz valamitől, de mindenki más csak legyint, hogy ugyan, semmi nem látszik rajtad – ne hagyd annyiban a dolgot!

Perfekcionista vagy

Szintén egy olyan tulajdonság lehet, ami talán sokat segít a karriered építésében, de nem biztos, hogy megéri az árát. Lehet, hogy a mindent-vagy semmit mentalitásod („ha nem én vagyok a legjobb tanuló a csoportomban, akkor én vagyok a legrosszabb”) irreális elvárásokat támaszt önmagaddal szemben, és bár az állandó igyekezet sikerekhez vezethet, ezeket sosem fogod elég jónak érezni, ráadásul hatalmas igénybevételt jelenthet, hogy feldolgozz egy-egy kudarcot, ami pedig természetes velejárója az életnek.

Ragaszkodsz a rutinodhoz

Lehet, hogy reggelente mindig ugyanabból a bögréből esik jól a kávé – sokan vagyunk így ezzel. De ha az egész napodat apró szokások, beidegződések határozzák meg, ha esetleg néha igényt is érzel rá, hogy kipróbálj valami mást, de aztán megijedsz tőle (például arra gondolsz, hogy ma nem a kantinban eszel, hanem rendelsz valamit, de elkezdesz azon agyalni, hogy mi van, ha az ételfutár nem talál meg a munkahelyeden, vagy éppen a mosdóban vagy, amikor megérkezik), akkor ez is a szorongás jele lehet.

A kitaposott ösvényeden biztonságban érzed magad, de a legkisebb esemény, ami letérít róla, számodra kényelmetlen helyzetek lehetőségét teremti meg, és már attól is ideges leszel, hogy ezeknek a lehetőségére gondolsz – nem gondolni rájuk viszont képtelen vagy.

Félsz, hogy csalódást okozol másoknak

Lenyűgözni a környezetünket egy természetes emberi igény, de biztos, hogy MINDENKINEK meg kell felelned? Ha inkább magadra vállalsz minden feladatot, csak nehogy haszontalannak gondoljanak a munkahelyeden, ha te vagy az, aki mindig kihúzza a szemetest a házban, csak nehogy bárdolatlannak tartsanak a szomszédaid, ha komolyan elszégyelled magadat egy hivatalban, mert kiderül, hogy valamit elírtál egy formanyomtatványon, akkor könnyen lehet, hogy a szorongás egy olyan fokával van dolgod, amivel cseppet sem egészséges együtt élni.

Nem tudod elengedni

Időről időre mindannyian szorongunk, és mindenkinek vannak nehezebb időszakai is. A legtöbben azonban érzékelik, amikor a szorongás már egy olyan szintre jutott, ami nem egészséges, és többé-kevésbé sikerül nekik lazítani. El tudnak feledkezni a gondokról egy hétvégére, egy családi program idejére, vagy segíti a kikapcsolódásukat egy jó masszázs. Aki notórius szorongó, az nem képes csak úgy elengedni a feszültséget, és ez nem az ő hibája.

Ha rendszeresen ébren fekszel hajnal kettőkor, és valami apró butaságon gondolkodsz, amit 5 évvel korábban mondtál, ha kín számodra részt venni egyébként örömteli eseményeken, mert mindenhol aggodalomra okot adó dolgokat látsz, vagy ezeken sem tudod elengedni a munkahelyi stresszt, lehet, hogy itt az ideje segítséget kérned!