Nem tartod magad fotogénnek? Trükkök, amivel vonzóbb lehetsz a képeken

Írta: ,

Sokunk félelme, hogy a rólunk megörökített képről valaki más köszön vissza, nem az az arc, amilyennek látszani szeretnénk. Gyors diagnózissal meg is magyarázzuk: nem vagyok fotogén. A szorongás nem múlik el tőle, ráadásul tévedés áldozatai leszünk, hiszen a fotogén kifejezés valódi jelentése pontosan a megoldást kínálja a problémára.

Profi fotósok számára közismert, hogy a fotogén annyit tesz, mint jól fényképezhető. Vagyis, technikailag jó kép készíthető róla. Ilyen értelemben a fotó tárgya – esetünkben az emberi arc – mindenképpen fotogén, tehát jól fényképezhető megfelelő körülmények között. Szerencsére, ezek a körülmények nagyobbrészt rajtunk múlnak és a fotós technikai lehetőségein. Ezzel a magunk kezébe vehetjük a gyeplőt, hogy minél előnyösebben mutassunk a fotókon.

Hogyan könnyíthetjük meg a fotós dolgát és lehetünk vonzóbbak a képeken?

A kamera mindent megmutat – kulcsmondat, és valóban. Szakemberek szerint a beállított fotók kudarcáért főként a mesterkélt arckifejezés felelős, mely önmagában is tükrözi a fotózás sikerével kapcsolatban érzett feszültséget, idegességet. Tehát, a kamera pontosan ezt a nyugtalanságot adja vissza, miközben harmonikus összhangra törekszünk. A mosoly a siker egyik titka, de csak akkor lesz hihető a derű, ha belülről fakad. Egy jó fotós biztosan javasolni fogja, hogy vizualizáljunk magunk számára valami pozitív dolgot, ne a helyzetre koncentrálva, „megrendelésre” görbüljenek ajkaink.

Kétségtelen, hogy bizonyos – különösen az introvertáltabb – típusú személyiségeknek szokniuk kell a kamerát. A lazaság, oldottság nem megy vezényszóra, ezért érdemes minél gyakrabban fényképezkedni, minél változatosabb környezetben és helyzetekben.

Ilyenformán némi önismeretre is szert tehetünk: ha sokféle fotón látjuk viszont magunkat, megismerjük előnyös és kevésbé dekoratív tulajdonságainkat, ami nagy segítségünkre lesz például egy portré megkomponálásánál.

Alapvető, de ide kívánkozik és kulcsmondatunkra rezonál, hogy a kamera számára a bőr az elsődleges felület. Akár a sminknél, a fotózásnál is bőrünk ápoltsága lesz a vonzó végeredmény alapja. Arcunknak elsősorban tisztának és fénytelennek kell lennie, másodsorban viszont érdemes az arctípusunkhoz és az alkalomhoz (tehát a ruhához is) illő sminket használni. A stúdiókörülmények között készülő portrék esetében a speciális megvilágítás miatt javasolt a profi smink, tehát ne sajnáljuk rá az időt és a pénzt, mert az elkészült fotók sokáig kárpótolnak érte.