Mutasd a szelfid, megmondom, ki vagy! Ezt árulják el rólad a képeid a kutatók szerint

Írta: ,

A Brigham Young University néhány MA hallgatója tanulmányt írt arról, milyen okokból készítenek és osztanak meg magukról emberek szelfiket. A cikk szerint ez alapján a szelfizők három nagy csoportba oszhatóak. Cikkünkből kiderül, mik is ezek a csoportok, és mit lehet tudni róluk.

Kommunikátorok

A kommunikátorok csoportjába tartozó szelfizők azért készítenek fotókat magukról, hogy kapcsolatban maradjanak a barátaikkal, családtagjaikkal, hogy megosszák velük az életük pillanatait. Ezeket az embereket a két oldalú kommunikáció mozgatja, vagyis azért készítenek fényképet, hogy valamit elérjenek, valamilyen beszélgetést kezdeményezzenek,

Autobiográfusok

A második csoportba tartozó emberek azért készítenek szelfiket, hogy életük egy fontos momentumát vagy eseményét dokumentálják, mert szeretnék megőrizni a pillanatot. Ők azok, akik ugyan szeretnék, hogy mások is lássák a fényképeiket, nem feltétlenül igénylik a visszacsatolást, vagy keresik a kommunikáció lehetőségét. Nem kívánnak párbeszédet elindítani a képeikkel, vagy valamilyen cselekvésre sarkallni, csak meg akarják örökíteni, ha valami olyat csinálnak, amit a saját életükben fontosnak éreznek.

Scott Kelley, a NASA asztronautája például miután egy évet a világűrben töltött, 2016-ban úgy tért vissza a földre, hogy utazását számos szelfivel dokumentálta addigra. Mondjuk biztos, hogy ez az unokákat is jobban érdekli majd, mint a “Nagymama 40 évvel ezelőtt 30 különböző fotón áll ugyanazon a fürdőszoba tükör előtt” című sorozat.

Kép forrása: nasa.gov

vagy állást foglaljanak, amivel másokat is cselekvésre késztetnek – mondták el a tanulmány szerzői. Jó példái ennek például azok a celebek, amelyek szavazásra próbálják buzdítani a követőiket, amikor a saját “én már szavaztam” kitűzőjükkel posztolnak egy fényképet.

Szelf-publicisták

A harmadik, és egyben legkisebb csoport a szelf-publicisták csoportja, ide tartoznak a legkevesebben. Ők azok, akik életük minden pillanatát szeretnék dokumentálni és megosztani, miközben azon igyekeznek, hogy ezzel egy olyan történetet osszanak meg saját magukról, ami pozitív fényben tünteti fel őket. A szelf-publicistákra a cikk szerzői szerint sok példa akad a hírességek között, például Katy Perry, Taylor Swift, és persze a Kardashian nővérek.

A tanulmány szerint a kategóriák felállítása, megértése és vizsgálata azért fontos, mert a szelfik a mindennapjaink részévé váltak, tömegével öntik el a Facebookot és az Instagramon, miközben néhány évvel ezelőtt egyáltalán nem készültek még ilyen fényképek. A képek, illetve a motivációk megértése értékes anyagforrás lehet a szociológusok számára, hiszen ezek a fotók nem csak a készítőkről, de a társadalomról, a fiatalok által követett trendekről is nagyon sokat elárulnak, ezért hiba lenne minden szelfizőt egyszerűen leírni azzal, hogy egy újabb nárcisztikus alak a közösségi médiában.