4 módszer, amivel javíthatsz a mentális egészségeden 2020-ban

Nagy Niki
Írta: ,

Szerencsére egyre inkább előtérbe kerül a mentális egészség is a fizikai jólét mellett – kezdjük megérteni, hogy hiába egészséges a testünk, ha a lelkünkkel problémák vannak. Ha úgy érzed, hogy mentálisan nem vagy teljesen rendben, és így léptél át az új évbe, akkor az alábbi tippeket próbáld ki ahhoz, hogy idén egy kicsit törődj magaddal lelkileg is.

A pohár legyen félig tele

Persze, könnyű azt mondani – de tényleg segít, ha megpróbálod a dolgok pozitív oldalát szemlélni. Nem közhely a „fake it ’till you make it”, vagyis az, hogy addig kell tettetni valamit, amíg tényleg olyan nem leszel. Ha szándékosan törekszel arra, hogy mindig félig legyen az a bizonyos pohár, és ne félig üresen, akkor előbb-utóbb ez fog természetesen jönni.

Az optimizmus pedig kifizetődő hosszú távon: kutatások kimutatták, hogy az optimista embereknek 35 százalékkal kevesebb esélyük van a szívinfarktus és stroke okozta halálra, jobb az immunrendszerük, valamint nagy az esélyük, hogy túléljék a 85. életévüket.

Jó hír, hogy az optimizmusnak mindössze 25 százalékát programozták a génjeinkbe, a maradék 75 százalék a tanult viselkedés és a környezetünk hatásai. Ez pedig azt is jelenti, hogy 75 százalékban változtathatsz azon, hogy mennyire látod optimistán a világot.

Adni és önzetlennek lenni

Nemcsak a lelkednek teszel jót azzal, ha önkénteskedsz, vagy segítesz másoknak: több kutatás kimutatta, hogy az önzetlen emberek még a fájdalmat is kevésbé érzékelik, mint azok, akik nem szoktak olyan dolgokat csinálni, ami segít idegeneknek. 

A mentális egészséged szempontjából azért is jó, ha önzetlen vagy, mert az ilyen cselekedetek stimulálják az agy örömszerző központját, boldogsághormonokat indítanak el, és ezért te is jobban érzed majd magad, nem csak azok, akiknek segítettél.

Tényleg hálás vagy?

Persze ne olyan Instalány #blessed hálás – bár valamilyen szinten ők is biztosan innen indultak, hiszen a boldogság, a jólét és minden ehhez hasonló erősen relatív dolog. Ha képes vagy hálát adni az olyan apróságokért is, mint a tető a fejed fölött, az étel az asztalodon, vagy a barátaid, a családod, akik szeretnek, akkor megérted, hogy nem mindenkinek olyan magától értetődők ezek a dolgok, mint neked.

Érdemes párhuzamot vonnod azokkal, akiknek nincs semmijük – mindig lesz valaki, aki szebb, okosabb, gazdagabb és szerencsésebb nálad, de ha folyton hozzá hasonlítod magad, akkor elégedetlen leszel, és lelkileg meg is visel a folyamatos csalódás.

Próbáld ki, hogy minden este leírod egy füzetbe, hogy miért voltál aznap hálás – lehetnek a legegyszerűbb dolgok is, mint egy mosoly a pékségben, vagy egy földön talált százforintos, a lényeg, hogy legyen mire visszanézni, ha éppen rosszabbul érzed magad.

Törődj a szociális életeddel!

Ha valaki mentálisan nincs rendben, sokszor hajlamos úgy gondolni, hogy mások nem szeretik, és nem keresik a társaságát – pedig nagyon fontos, hogy éppen ilyenkor törődj a szociális életeddel, a barátaiddal és a családoddal, hiszen ekkor a legfontosabb a támogatásuk.

Kutatások kimutatták korábban, hogy a boldog élet legfontosabb faktorjait a szociális kötődések jelentik, vagyis azok az emberek, akik szeretnek minket, és akiket mi is szeretünk.

Nem kell nagy baráti körödnek lennie, hogy a mentális egészséged javuljon, elég egy-két bizalmas, akikkel tudsz beszélni akkor is, ha rossz a kedved. Nem a mennyiség, hanem ezúttal is a minőség a fontos.

Képek: VitalikRadko/depositphotos.comigishevamaria/depositphotos.com