7 módszer, ahogyan érzelmileg is „intelligensebb” legyél

Irimiás Alíz
Írta: ,

Régen nem is hallottunk róla, ma pedig már a munkaerő-kiválasztás egyik legfőbb eleme – okkal – az érzelmi intelligencia. Tapasztalatok támasztják alá, hogy azok, akik magas érzelmi intelligenciával rendelkeznek, jobb teljesítményt nyújtanak, és fizikai illetve lelki síkon is jobb állapotban vannak, mint az érzelmi intelligenciával nem rendelkező társaik.

Az érzelmi intelligencia összetevői

Daniel Goelman tette népszerűvé az érzelmi intelligenciáról szóló elméletet, melyet korábban John Mayer és Peter Salovey alkotott meg. Szerintük az érzelmi intelligencia modellje négy tényezőből áll:

  1. Pontosan érzékelni az érzelmeket magunkban és másokban
  2. Az érzelmeket a gondolkodás elősegítésére használjuk
  3. Megértjük az érzelmeket, az érzelmi nyelvet és az érzelmek által közvetített jeleket
  4. Az érzelmek irányításával képesek vagyunk konkrét célokat elérni

Az eddig megjelent tanulmányok szerint az érzelmi intelligencia tanulható. Íme néhány egyszerű módszer, amellyel fejlesztheted az érzelmi intelligenciádat.

1. Nevezd nevén az érzéseidet!

Az emberek nem szívesen beszélnek az érzéseikről, annak ellenére, hogy azok határozzák meg minden döntésünket. Sokan inkább olyasmit mondanak, hogy „pillangók vannak a hasamban” vagy „gombóc van a torkomban”, ahelyett, hogy azt mondanák, amit valójában éreznek, azaz nevén neveznék a stresszt vagy a romantikus érzelmeket. Mondd ki azt, amit valójában érzel:

a frusztráltságot, a csalódottságot, a szomorúságot, a haragot stb., és néhány nap után vizsgáld meg azt is, hogyan érzed magad.

2. Gondold át, hogyan hatnak az érzelmeid az ítéleteidre!

Miután képes vagy megnevezni az érzéseidet, hagyj időt magadnak átgondolni, hogyan hatnak az érzéseid a gondolataidra és a viselkedésedre.

Ha szomorú vagy, talán félsz az elutasítástól, és a sikerre való esélyeidet is alábecsülöd.

Ha túlságosan felizgat egy lehetőség, akár túl is értékelheted az esélyeidet, és ez nagyobb rizikóvállalásra ösztönöz, anélkül, hogy azok kimenetelével tisztában lennél. Ahhoz, hogy jobb döntéseket hozhass, pontosan kell tudnod, mely érzelmeid hogyan hatnak az ítélkezési mechanizmusodra.

3. Döntsd el, hogy az érzéseid a barátaid vagy az ellenségeid!

Minden érzelem a segítségedre is lehet.

A harag is lehet a barátod, ha segít megvédeni a saját igazadat, de ellenséged is lehet, ha rossz ügy érdekében próbálsz kiállni.

A szomorúság segíthet emlékezni a hozzád közelállókra, akik már nem lehetnek veled, de ellenségeddé válik, ha a motivációd útjába áll. Ha rájössz, hogy az érzelmeid ellenségesen viselkednek, mindent meg kell tenned, hogy ne hagyd elhatalmasodni őket magadon. Egy néhány perces meditáció, néhány kilométer futás, vagy egy séta az erdőben segíthet helyre tenni a dolgokat.

4. Légy felelős az érzelmeidért!

Ne kend a főnöködre vagy a kollégádra, ha épp nem működik minden úgy, ahogy szeretnéd, mert ez azt is jelenti, hogy mások uralják az érzelmeidet.

Azzal, hogy képes vagy kordában tartani az érzéseidet, felelősséget is vállalsz értük.

Csak te dönthetsz arról, hogy hogyan reagálsz a körülményekre, vagy mások cselekedeteire. Ez jusson eszedbe mindig, ha egyszer is arra gondolnál, hogy mások húznak le érzelmileg.

5. Vedd észre mások érzéseit! A mások iránt tanúsított együttérzés növeli az érzelmi intelligenciádat. Ha képes vagy felismerni a mások érzéseit, azt is meg fogod érteni, hogy azok hogyan hatnak a viselkedésére, gondolkodásmódjára, esetleg miért válik előítéletessé.

romanlisovy/depositphotos.com

6. Ne tölts túl sok időt a képernyő előtt!

Kutatások igazolják, hogy egy romantikus kapcsolatban az okostelefon puszta jelenléte növeli a zárkózottság és a bizalmatlanság mértékét, de az érzelmek olvasása és megértése is a képernyő előtt töltött idővel arányosan csökken.

Egy digitális méregtelenítés időnként mindenkinek jót tesz, és segít a mások érzelmeinek olvasásában is.

7. Vedd észre a fejlődést magadon!

Ha sikerült egy kollégáddal a korábbiakhoz képest jobban megoldani egy problémát, vagy a családtagjaiddal könnyebben egyezségre jutni egy konfliktusos helyzetben, ismerd el, hogy ez rajtad is múlt! Persze érdemes azt is figyelemmel kísérni, hogy miben kell még fejlődni, és megtalálni a módját annak, hogy hogyan tanulhatunk a hibáinkból.

Fókuszban

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba