Meditáció kezdőknek: 5 egyszerű, de hatékony technika

Szőke Angéla
Írta: ,

A meditációnak csak és kizárólag pozitív élettani hatásai vannak, hiszen enyhíti a fájdalmat, javítja koncentrációt és jelentősen enyhíti a stressz és a szorongás tüneteit. A meditációs technikákat két nagy csoportra osztjuk, koncentratívra és nem-koncentratívra. Előbbinél általában egy meghatározott dologra összpontosítunk, mint például egy gyertya lángja, egy hangszer hangja, vagy egy mantra, amit ismételgetünk. A nem-koncentratív meditálás szélesebb körű, ott fókuszálhatunk a környezetünk hangjaira (például egy erdő, vagy víz hangjai) mozgásunkra vagy akár a saját légzésünkre. Utóbbi azért is hasznos, mert ezáltal lelassítjuk szívverésünket és csökkentjük vérnyomásunkat. Egyes technikák lehetnek egyszerre koncentratívak és nem-koncentratívak. Az alábbi lista közel sem teljes, de betekintést nyújt a fő technikákba, illetve a közöttük levő különbségekbe. Téged melyik juttatna el az ellazult, belső figyelemhez?

1. Alap technikák

Egy kényelmes pózban ülünk és megpróbáljuk elcsendesíteni elménket azáltal, hogy semmire sem gondolunk. Ez első hallásra könnyűnek hangozhat, pedig közel sem az. Elménk kiürítése ugyanis gyakorlatot követel, erre pedig úgy tehetünk szert, hogy úgy gondolunk magunkra, mint „saját gondolataink megfigyelőjére”. Vedd észre a hangot a fejedben. Halld meg, amit mond, de ne válaszolj rá. Amint megfogalmazódik egy konkrét gondolat a fejedben, engedd el – tulajdonképpen ez a technika lényege.

2. Fókuszált technikák

Ez a technika arról szól, hogy tudatosan összpontosítunk valamire, de nem hagyjuk, hogy a gondolataink elkalandozzanak vele kapcsolatban. Ez lehet valami vizuális dolog, mint egy szobor, vagy audio, mint egy metronóm, vagy egy tó hullámzása.

Lehet valami belső folyamat is, mint a saját ki- és belélegzésünk, vagy egy egyszerű gondolat vagy idea is, mint például „feltétel nélküli szeretet”.

Egyesek számára könnyebb egyszerűen a semmire gondolni, de a lényeg ugyanaz: a jelenben lenni és eljutni a tudatosság új szintjére.

3. Aktivitás-orientált technikák

Ennek a technikának az a lényege, hogy az általad élvezettel űzött cselekvéseket kombinálja újakkal, melyek segítenek neked tudatosan a jelenre, a pillanatra koncentrálni. Ez a meditáció egy repetitív mozdulatsor segítségével juttat el abba az állapotba, melyben elméd elhalkul és eljutsz a „zónába”. Ilyen segítő aktivitás lehet a kertészkedés, festés, a séta, a tánc vagy a jóga, de tulajdonképpen bármilyen tevékenység megfelel, ami neked örömet okoz.

Fókuszban

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!

Innen tudhatod, hogy jó sportcipőt vásároltál a gyereknek

A jó sportszereken és sportruházaton több múlik, mint gondolnád!