Legyél csak dühös! Mit nyerhetünk a negatív érzelmekből?

Írta: ,

Sokszor halljuk, hogy a harag rossz tanácsadó, de az a helyzet, hogy a düh éppen olyan természetes emberi érzelem, mint az öröm vagy a hála. A különbség csak az, hogy mivel ez nem egy kellemes érzés, és másoknak sem jó, ezért igyekszünk elfojtani. Pedig lehet, hogy nem kellene?

Az önképed őre

Amikor igazságtalanság történik velünk, amikor elvesznek tőlünk valamit, ami a miénk, vagy nem kapunk meg valamit, amit pedig, úgy érezzük, kiérdemeltünk, szinte rögtön érezzük a düh érzését.

Ebben az értelemben a harag segít abban, hogy megőrizzük az önbecsülésünket, hogy tiszteljük saját magunkat – hiszen nem arról van szó, hogy mi rontottunk el valamit, a világ volt igazságtalan.

Természetesen ez minden esetben nem működhet, és van, amikor be kell látnunk, hogy nem alakulhat minden úgy, ahogyan szeretnénk. Az elfogadás és a harag között érzékeny egyensúly van, de igenis lehet szerepe a dühnek is, még ha érdemes ritkábban is élni ezzel az eszközzel.

A düh segít abban, hogy ne mondjunk le teljesen magunkról, és ahogyan ártalmasan használhatjuk arra, hogy másokra hárítsuk a felelősséget a saját kudarcainkért, abban is segít, hogy megóvjuk az énképünket, amikor valóban nem mi tehetünk valamiről.

A düh motivál

Ebből következik a düh következő előnye, miszerint hihetetlenül sok energiát meríthetsz belőle. Itt is kétélű fegyverről van szó, persze: a harag olyasmire sarkallhat, amit talán okosabb lenne nem elkövetni, és sokszor ezeket az energiákat nem szép dolgokra fordítjuk.

De ha okosan használod, a haragban rejlő energia segíthet abban, hogy közelebb kerülj a céljaidhoz, hogy a lehetetlennek látszó helyzetekben se add fel a munkát, hanem csak azért is, dacból tovább küzdj az igazadért. A düh adta energiával óvatosan kell bánni, de ez nem jelenti azt, hogy eredendően rossz dologról lenne szó.

Segít feldolgozni az érzelmeidet

A düh egy természetes reakció, és így az első lépcsőfoka lehet annak is, hogy feldogozzunk bizonyos dolgokat. Ha valami negatívan érint minket, akkor az negatív érzelmeket is fog kiváltani, ezeket pedig nem egészséges letagadni vagy elfojtani.

Persze, a haraggal takarózni ugyanilyen rossz lehet, de ha kimondod, hogy mérges vagy, ha felismered a dühödet, és nem próbálod elnyomni azt, hanem valami biztonságos formában – sport, alkotás, vagy csak egy kiadós kiabálás a semmibe – akkor sokkal könnyebben léphetsz tovább a következő szintre.

A düh segít elfogadni és feldolgozni a kudarcokat, megtanít, hogyan nézz szembe saját magaddal. Ha nem akarsz szentté válni, inkább csak kibékülnél a saját érzelmeiddel, akkor jó, ha elfogadóbban nézel a haragra is.