Koronavírus: Így őrizd meg a nyugalmadat a járvány idején - Tippek a lelki békéd érdekében

Szabó Erzsébet
Írta: , Frissítve:

A média tele van arra vonatkozó intelmekkel, hogyan őrizhetjük az egészségünket a veszélyhelyzet idején – arról azonban nem sok szó esik, miként maradjunk mentálisan is épek. Egyelőre nálunk szerencsés a helyzet, hiszen még a környéken sincs fertőzött beteg (legalábbis hivatalosan), de vajon meddig marad ez így? Hogyan tudunk akkor is higgadtak maradni, ha rokonok, ismerősök esnek áldozatául a kórnak? És vajon hogyan éljük túl ép ésszel a ránk váró időszakot, az otthon ülést, a karantént, az összezártságot?

Első lépés: zárd ki a rémhíreket!

Bár az országunkban is határozottan fellépnek a rémhíreket és tévhiteket terjesztőkkel szemben, sajnos nagyon nehéz ezeket teljes körűen kizárni a hétköznapokból – mégis ez az egyik legfontosabb lépés. Otthon hajlamosabbak vagyunk az átlagosnál is többet internetezni, ennek következtében pedig csak úgy ömlenek ránk az információk, amik már önmagukban is feszültséget generálnak. Nem jó, ha állandóan azt lesed, hány új fertőzött van, mik a legújabb rendelkezések, semmi szükség arra, hogy erről szóljon az egész napod.

Sokkal jobb, ha egy, legfeljebb két alkalommal tájékozódsz a friss hírekről, és azokat mindig hiteles forrásokból teszed.

Igyekezd korlátozni az információáradatot és próbálj nem bedőlni sem a csalóknak, sem az álhíreket terjesztőknek. Szükség esetén iratkozz le ideiglenesen a pánikkeltő oldalakról, ismerősökről, vagy akár a közösségi médiát is mellőzheted egy időre. 

Második lépés: próbálj a magad ura maradni!

Megszoktunk egy hatalmas szabadságot, ami természetesen alapvető és jó dolog, azonban ezt bizonyos élethelyzetek, körülmények felülírják – ilyen ez a mostani is. Nem buzdítunk lázadásra sőt, pont az lenne a lényeg, hogy most egy kicsit mindenki kiadja a kezei közül az irányítást, és a nagyobb jó, a fontosabb cél előtt fejet hajtson, valamint a közösséget helyezze az egyéni érdek elé. Nos, ez nem megy könnyen még azoknak sem, akik átlátják a helyzetet.

Ebben a szituációban az öngondoskodás fontos szerephez jut, erősítened kell azokat a tevékenységeket, amik az előírt kereteken belül maradnak, de mégis biztonságban érzed magadat tőlük.

Ilyen például az, hogy nem hanyagolod el teljesen a bevett szokásokat, tevékenységeket, csak átalakítod őket. Nem kell lemondanod a rendszeres sportról, de most otthon kell edzened, újfajta gyakorlatokat próbálhatsz ki. Ne szakítsátok meg a kapcsolatot a barátokkal, nagyszülőkkel csak azért, mert nem tudtok találkozni! Bátran tarthattok – akár szombat este – egy konferenciabeszélgetést nagyobb társaságban is. Próbálj minden, számodra pozitív élményre ideiglenes, alternatív megoldást találni!

[email protected]/depositphotos.com

Harmadik lépés: pánik helyett realitás

A szorongással szorosan összefüggenek a különböző irracionális gondolatok, amik a veszélyhelyzetekben természetesen felerősödnek.

Ha egyébként is hajlamos vagy a kombinálásra, aggodalmaskodásra, akkor most igazán könnyen elhatalmasodhat rajtad a pánik, ami nem csak lelki, hanem testi betegségeket is generálhat, a problémával tehát mindenképpen foglalkoznod kell. 

De hogyan? Ha ebben a cipőben jársz, mindent sokkal rosszabbnak látsz a valóságosnál, pl. biztosra veszed, hogy mindenki elkapja a vírust és nyilván te sem leszel kivétel. Az sem jó, ha úgy érzed, halhatatlan vagy, a lényeg tehát az arany középút megtalálása: keress valós statisztikákat, nézd meg, kik a veszélyeztettek, milyenek a gyógyulási esélyek, stb. Ezen felül fontos, hogy kijelölj saját magad számára egy utat, amit te irányítasz: mit tehetsz te a megelőzés, a gyógyulás, mások segítése érdekében? 

Negyedik lépés: vedd le a negatív szűrőt!

Ahogy az életben általában, úgy ebben a helyzetben sem szerencsés, ha csak és kizárólag a negatívumokra koncentrálsz. Természetesen egyáltalán nem jó, ami történik velünk, de ebben is meg lehet látni a pozitív dolgokat.

Ahelyett, hogy azon stresszelnél, hogy otthon kell maradnod, vedd észre az ezzel járó előnyöket is!

Nyilán kevesebb van, mint amennyi a negatív hozadék, de a kényszerhelyzetet is két oldalról lehet megközelíteni. Ha a negatív szűrőt félre tudod tenni, akkor sokkal könnyebben és érezhetően gyorsabban vészelheted ezt a problémás időszakot.

Fókuszban

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba