Körmöt rágsz, vásárlási mániád van, esetleg falánk vagy? Így győzd le a rossz szokásaidat és légy szabad

Írta: ,

Mindenkinek van valami olyan szokása, amitől szeretne megszabadulni. Lehet az egy ártatlanabbnak tűnő körömrágás, de van olyan is, aki súlyosabb lelki megkötözöttségekről szeretne lemondani. Egy felmérésből kiderült, hogy a Real Simple magazin olvasói többek között a mobiltelefon-függőséggel, a hallgatózással, a dolgok félbehagyásával, a körömrágással, a vásárlási hóborttal és a rendetlenséggel számolnának le első között. És te miről? Lássuk mik, azok a pontok, amik nélkülözhetetlenek a sikerhez!

Egy ki tudomány

Ki gondolná, hogy mindennapi tevékenységeink 40%-át szokások alkotják? Pedig így van. A tudósok szerint a szokások segítik abban az agyunkat, hogy ne kelljen folyamatosan dolgoznia. Az agynak kell egy jel, ami arra készteti, hogy automatikus üzemmódba kapcsolhat, és a vezérlést átadhatja a szokásnak. Amikor egy szokás kialakul, az agy többet nem vesz részt a döntéshozatalban, ilyenkor pihen.

Csak az a baj, hogy nem tud különbséget tenni jó és rossz szokás között. Bár a szokások nagyon erősek, mégis törékenyek. Kitartással és odafigyeléssel kiiktathatóak vagy lecserélhetőek. Ez az ért jó hír nem?

Felismerés

Ha már felismered mi az, amin változtatni szeretnél, fél siker. Sokan odáig sem jutnak el, hogy elgondolkozzanak, jól élik-e az életüket. Csak léteznek egyik napról a másikra és nem gondolkodnak. Ha tehát, te már eljutottál odáig, hogy felismered a hibáidat, az jó jel.

Nyugi, jó úton haladsz. Csak ne állj meg itt, a felismerésnél. Rá kell jönnöd, mi váltja ki azt a szokást, amitől szabadulni szeretnél. Mi az a jel, ami beindítja. Ha ez megvan, fokozatosan próbáld lecserélni a jelre adott választ.

Most!

Nincs mire várni. A leggyakoribb akadálya a változásnak a halogatás. Ez pedig önelégültté teszi az embert, hiszen arról győz meg, hogy majd úgyis megfelelő módon fog cselekedni, ezzel megmagyarázva a passzivitást.

Márpedig a változtatásra és a cselekvésre a legkiválóbb időpont most van.

Türelem

Időt kell adnod magadnak, hiszen sok kitartásra lesz szükséged. Az áhított cél eléréséhez az elszántság és az odaszánás elengedhetetlen. Ne add fel az első akadálynál! Ha le tudod győzni a kísértést, legyen szó akár falánkságról, vagy lustaságról, vagy bármi másról amivel küzdesz, hidd el sokkal erősebbnek fogod magad érezni.

Sajnos nincs olyan varázsszer, amitől egy csapásra megszűnne minden probléma. Mindenkinek magának kell uralkodnia a gondolatain, hiszen minden fejben dől el. Minden nap csak egy kicsit kell leküzdened a kívánságaidat. Sok kicsi pedig hidd el, sokra megy.

Csere

Próbálj meg a rossz szokások helyébe jókat kiépíteni. A szakemberek szerint 30 nap elegendő egy-egy új szokás kiépítésére. Ha egy előnyösebb viselkedést kényszerítünk magunkra, részben megváltoztatjuk a gondolkodásmódunkat is. Megtanuljuk jobban szabályozni az ösztönös cselekedeteinket, és ezzel távolabb tartani magunkat a kísértéstől. 

Nagyszerű példa erre a nagylelkűség és segítőkészség, mivel egy sor rossz tulajdonságunkat kiválthatjuk (az időmet nemesebb célra fordítom, mint a mobiltelefonom nyomkodása, esetleg a vásárlási hóbortomat önkéntes munkával váltom ki, vagy a sokadik felhabzsolni kívánt csokoládét egy rászorulónak ajándékozom). A lényeg abban van, hogy úgy adsz valakinek, hogy nem vársz cserébe semmit. Aki úgy tesz vagy ad valamit a másiknak, hogy elvár valamit érte, az igazából inkább vásárol. Figyelj tehát a körülötted élőkre, mert rengeteg lehetőség van arra, hogy jót tegyünk másokkal. Bármerre jársz keresd, hol tudsz segíteni.

Ez remek ellenszere az önző, önközpontú életnek és garantáltan segít kilépni önmagad fogságából is.