Konfliktusaid megoldása 4 lépésben: az erőszakmentes kommunikáció

Sütő Gyöngyi
Írta: ,
Konfliktusaid megoldása 4 lépésben: az erőszakmentes kommunikáció

Ahol legalább két ember összejön, ott hamar kialakulnak konfliktusok és viták. Marshall Rosenberg pszichológus az erőszakmentes kommunikáció kitalálója, akinek módszere megtanít arra, miként kezelheted konfliktusaidat úgy, hogy ne válts ki másokból sértődést és haragot, mégis érvényesíteni tudd a szükségleteidet.

2. Érzés

Nézz magadba, és figyeld meg az érzéseidet! Milyen érzéseket vált ki belőled, ami éppen történik? Félelmet, haragot, frusztrációt? Már kezdettől feszült voltál, és a vitahelyzetet arra használod ki, hogy szemrehányásokat tehess? 

Ezt teszi a partnerkapcsolatban az a fél, aki számon kéri későn hazatérő a párjától, hogy hol járt ilyen sokáig. Aki vétkesnek érzi magát, a másik felet hibáztatja. Az agyunk úgy van programozva, hogy a bűntudatunk miatt másokra vetítjük ki a bűnünket. 
 
Pedig ahelyett, hogy provokáljuk a másikat, inkább el kellene ismernünk, hogy tanácstalanok vagyunk.
3. Szükséglet

Beszélj a szükségleteidről! Amikor valakinek gondot okozol, és ezt szóvá teszi, ez az ő érzéseit tükrözi.

Próbáld elemezni, milyen igények és egyéb okok lehetnek mögötte. A tényekre összpontosíts. 

Ha valakinek hiába várod a telefonhívását és az érkezését, annak nem feltétlenül az az oka, hogy téged elutasít. Számos egyéb személyes és külső indítéka is lehet. Talán frusztrációt (érzés) vált ki belőled, hogy valakinek a távollétében egyedül kell töltened az estét, mert együtt szerettél volna vacsorázni az illetővel (szükséglet). 
 
Vagy talán ő is vívódik önmagával, mert fáradt, ezért jobban szeretne egyedül vacsorázni, mint társaságban, beszélgetve.

Fókuszban

Az 5 kedvenc húsvéti süteményem, amit legszívesebben mind elkészítenék idén

Egyszerű húsvéti ötletek, amikkel instant ünnepi hangulatot teremthetsz a családban

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba