Jóga nidra: a meditációs gyakorlat, amiből egy óra felér négy óra alvással

Írta: ,

A jóga nidra egy kevésbé ismert ága a jógának, hiszen ebben nem ászanák (jógapózok) gyakorlása történik, hanem egy mély, meditatív pihenés fekvő pozícióban. Segítségével egy olyan nyugodt állapotba kerülhetsz, amiből egy óra felér egy négyórás alvással. Alkalmas a stressz és a hétköznapi feszültség leküzdésére, valamint önmagad mélyebb megismerésére is – ha szeretnél többet megtudni erről a meditációs metódusról, olvass tovább!

Az alapok

1/4 Az alapok

A jóga nidra egy különleges ága a jógának, hiszen kivülről nézve olyan, mintha nem is történne semmi, de közben mélyen ellazulsz, ami rendkívül jótékony hatással van a testedre és a lelkedre egyaránt.

Ez nem véletlen, hiszen a jóga nidra jógikus alvást is jelent, amit Swami Satyananda Saraswati fejlesztett ki a hétköznapi alvás megtapasztalásán keresztül.

Kipróbáljam?

2/4 Kipróbáljam?

Ha egy izzasztó edzésre vágysz, akkor a jóga nidra nem neked való. Az egyórás gyakorlás alatt ugyanis nem klasszikus jógamozdulatokat végzel, hanem a légzésen, a tudatalattin és az elmén, valamint a mélyebb pihenésen van a hangsúly.

Ha egy lassabb és nyugodtabb lazításra vágysz és szereted az újdonságokat, akkor érdemes kipróbálnod, hiszen a rendszeres gyakorlás segít abban, hogy hatékonyabban küzdj a stressz ellen, fejlődjön a személyiséged, vagy akár megtaláld a testi tüneteid lelki okait.

Ajánlott kezdőknek, ha csupán a hétköznapi feszültséget szeretnéd enyhíteni, valamint gyakorlottabb jógiknak is, akik a Pratyaharát (érzékek visszavonása) szeretnék tovább fejleszteni.

Hatékony pihenés Kép forrása: artofdoingyoga.com

3/4 Hatékony pihenés

A jóga nidra által egy meditatív állapotba kerülsz, melyben egy nagyon nyugodt és pihentető érzést tapasztalhatsz meg – egy óra ebben az állapotban akár négy óra alvással is felérhet.

Segít továbbá levetkőzni a rossz szokásaidat, valamint javítja a memóriát és a koncentrációs készséget.

A jóga nidra alapja az elfogadás, és ha ez megvan, a jótékony hatások nem maradnak el.

Egyensúlyban önmagaddal

4/4 Egyensúlyban önmagaddal

A jóga nidra és az elme tornáztatása szorosan kapcsolódnak egymáshoz, hiszen a gyakorlással az intuícióidat hozhatod fel a tudattalanból. Ez egy hosszú folyamat, a felfedezéstől az önismereten át egészen az elfogadásig.

A jóga nidra másik fontos pillére a szankalpa, azaz a pozitív megerősítés. Ez gyakorlatilag a tudatos és a tudatalatti elméd, a két éned egyensúlyba hozása annak érdekében, hogy a kontroll leküzdésével pozitív változást érhess el a mindennapjaidban.

Ha tetszik a dolog és szívesen kipróbálnád, akkor nézz körül, hol oktatják a jóga ezen ágát, de a Youtube-on is találhatsz ezzel kapcsolatos videókat.